La docència és una de les activitats més rellevants per al futur dels joves i de la societat; no obstant això, no gaudeix de l'estabilitat i el reconeixement necessaris perquè els professionals fem el nostre treball de manera òptima. Aprofitant la data commemorativa en la qual ens trobem, des de FSIE posem en valor la nostra professió al mateix temps que apel·lem directament a les administracions públiques i patronals del sector perquè adoptin mesures concretes per a fer costat a tots els centres educatius i a tots els seus treballadors.
Des de 1994, la UNESCO celebra el 5 d'octubre, en col·laboració amb UNICEF, l'Organització Internacional del Treball i la Internacional de l'Educació, el Dia Mundial de l@s Docents per a valorar la seva professió i en quins aspectes es poden millorar les seves condicions laborals per a exercir-la de manera òptima. Com a sindicat d'ensenyament, concertat i privat, des de FSIE ens sumem a aquesta data i reivindiquem millores per a l@s professionals d'aquests centres educatius ordinaris i d'educació especial.
Amb el lema "Docents, us necessitem" volem enviar un missatge de reconeixement al treball que realitzeu, sovint menys valorat del que mereix per la seva importància en el futur desenvolupament de les generacions més joves. Aquest lema també sintetitza la idea que la UNESCO vol transmetre aquest 2023 sobre l'escassetat de docents a nivell mundial, cada vegada major, i la cerca d'opcions perquè no augmenti.
S'obseven unes xifres preocupants en el tancament d'aules provocades per la caiguda de la natalitat.
La baixa natalitat, un problema per a l'educació
Segons dades de l'INE recollits en aquest informe de EsadeEcPol, a nivell nacional hi ha 450.000 alumnes menys que fa 10 anys (2023-2013), una tendència que continua i es preveu que podrà aconseguir la xifra d'un milió d'alumnes menys el 2037.
Aquestes circumstàncies afecten directament a tots els centres educatius i exigeixen una cerca de solucions urgents i eficients. Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, apunta que ja s'està implementant una baixada en les ràtios de les aules, però que aquesta mesura no és suficient davant el descens constant de l'alumnat: "Per això, des de la nostra organització plantegem altres mesures addicionals perquè no es perdin llocs de treball, com reduir la càrrega lectiva o implementar a les aules la codocencia que ja s'està fent en altres països amb bons resultats per a l'alumnat, perquè suposa una major atenció".
No obstant això, hi ha altres assumptes de gran importància que també afecten el treball de l@s docents i que des de FSIE volem destacar en aquesta data significativa per a la nostra professió.
FSIE insisteix que és necessari un Pacte Educatiu
Una de les més importants és la necessitat d'un Pacte Educatiu perquè sigui tota la comunitat educativa la que tingui veu i vot. La nostra organització ho reclama des de fa anys per a evitar que les decisions que s'adoptin siguin unilaterals i sense consens, la qual cosa suposa a la pràctica conseqüències negatives per als centres, els treballadors i l'alumnat i les seves famílies.
Com a sindicat majoritari de l'ensenyament concertat i un dels més importants d'ensenyament privat, subratllem que a nivell nacional hi ha més de 200.000 professionals que fan el seu treball en aquesta mena de centres no universitaris als quals s'ignora en determinades decisions fonamentals per a l'ensenyament. En aquest sentit, Jesús Pueyo apunta que "el servei públic de l'educació és dual, ja que ho presten tant centres públics com concertats i, no obstant això, hi ha diferències notables entre les condicions dels primers amb els segons, com les retribucions, la càrrega lectiva o la formació permanent del professorat. Aquestes diferències han d'acabar-se amb la negociació i aprovació d'una Llei de la Professió docent que reguli les condicions de la carrera professional per a tots".
FSIE sol·licita al Ministeri la convocatòria de la comissió d'estudi de la plaça escolar
Així mateix, assenyalem la necessitat i la urgència que es convoqui la Comissió per a l'Estudi de la Plaça Escolar que ajudi a resoldre els problemes del finançament dels centres. Considerem que no es té en compte el cost real dels llocs de treball en els centres educatius i que les xifres que es manegen són de fa bastants anys, per la qual cosa no tenen en compte l'augment dels preus. Per aquesta raó, molts d'aquests centres reben un finançament insuficient, la qual cosa genera problemes de viabilitat econòmica i, en el pitjor dels casos, trobar-se obligats a tancar aules i reduir ocupació.
Per què els professionals de l'ensenyament públic tenen millors condicions, quan el sistema educatiu engloba tant als públics com als concertats?
A més, és paradoxal que en els centres concertats suposen un estalvi als governs molt notable, respecte als centres públics. Les xifres que manegen diferents estudis és que en els centres d'ensenyament públic cada alumne suposa a l'Estat uns 7.000 euros, mentre que, en un centre concertat bastant menys, entre 3.000 i 3.500 euros.
Sobre aquest tema del finançament, Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, considera que "fins que no es solucioni el tema del finançament, els professors arrossegarem molts problemes".
Avanços per a millorar la qualitat de l'ensenyament
D'altra banda, FSIE ha reclamat en nombroses ocasions la conveniència per a l'alumnat del servei d'orientació en aquelles etapes on no està implementat i d'incrementar el nombre d'hores i de potenciar les tutories a les aules. En aquest context actual d'incertesa, crispació i confusió es fa més necessari que mai que els menors estiguin acompanyats d'especialistes per a supervisar el seu benestar, conèixer i guiar els seus passos i afavorir que prenguin decisions adequades. Creiem que l'assetjament escolar és un dels problemes que pot reduir amb un major finançament d'aquestes hores.
Així mateix, exigim que es reconegui la funció directiva i es faciliti la jubilació parcial anticipada per als docents dels centres concertats.
Compromís amb el personal docent i també amb el personal d'administració i serveis i personal complementari
La nostra organització és conscient que el professorat no és l'únic tipus de treballadors en els centres educatius i que, si aquests són poc reconeguts, el personal complementari i el personal d'administració i serveis ho és encara més, quan es tracta d'uns treballadors essencials per al correcte funcionament dels centres.
Com a sindicat que representa i defensa els seus drets, reclamem modificacions legislatives que permetin la seva inclusió en el pagament delegat, la confecció de plantilles mínimes, la incorporació al pagament delegat i la millora de les seves retribucions, possibilitar l'accés a la jubilació parcial, així com reduir la burocràcia.
Defensem els teus drets
Finalment, en aquesta data volem enviar un missatge clar de compromís absolut amb tots els professionals de l'ensenyament. FSIE és una organització que va sorgir per a defensar els teus drets com a treballador i continuem fent-ho, amb professionalitat, transparència i independència.
Creiem que tenim una responsabilitat molt gran a les nostres mans en els centres educatius i continuem treballant perquè totes les condicions i millores esmentades es facin realitat; estem convençuts que tota la societat se sentirà beneficiada d'aquests avanços. La docència, com resumim en el nostre lema d'enguany, és imprescindible per a tots, no sols per a l'alumnat. Ara més que mai, docents, us necessitem.