Noticies

Dia Universal de la Infància 2023

20N Dia Universal de la Infància 2023 FSIE CATAmb motiu del Dia Universal de la Infància (abans, Dia Universal del Nen), celebrat el 20 de novembre, des de FSIE recordem que una bona educació és fonamental per a cuidar els drets dels més petits.

Les persones que ens dediquem a l'ensenyament i a l'atenció de persones amb discapacitat tenim una gran responsabilitat, ja que el servei que proporcionem es dirigeix a col·lectius especialment vulnerables, entre ells el de la infància i el de la joventut, que encara està desenvolupant-se i són més sensibles i permeables a les realitats i aprenentatges que reben.

En aquesta data, ens unim a la campanya internacional que impulsa UNICEF, l'agència de l'Organització de les Nacions Unides que treballa per a defensar els drets de la infància, per a visibilitzar els drets dels nens conforme a la Convenció dels Drets del Nen (1989). Reivindiquem que tots els nens tenen dret a la salut, l'educació i la protecció, independentment del lloc del món en el qual hagin nascut.

Així mateix, reconeixem la labor dels docents, educadors i altres treballadors del sector de l'ensenyament i de l'atenció a les persones amb discapacitat, que cada dia treballen perquè els nens tinguin un futur millor i aprofitem per a exigir millores en les seves condicions laborals.

Atenció personalitzada

Per a garantir que els nens reben una atenció bona a l'aula, proposem mesures com la baixada de ràtios o la codocencia, que permeten dedicar més temps a cada alumne. És evident que quants més nens hi hagi a l'aula, més difícil serà proporcionar-los l'atenció que necessiten. En un context com l'actual de baixa natalitat és el moment per a implementar aquestes mesures que, d'una banda, suposen un servei més personalitzat i individual i, per un altre, permeten mantenir els llocs de treball dels professionals.

Assetjament escolar i problemes de conducta

També considerem important continuar abordant l'assetjament escolar i la violència digital, sobretot en xarxes socials. És un problema sobre el qual portem anys conscienciant, però que sabem que per desgràcia no acaba. Al contrari, amb la utilització de dispositius mòbils amb accés a Internet aquest problema que abans es limitava a l'entorn escolar continua a les tardes i en caps de setmana.

La comunitat educativa està fermament compromesa amb reduir aquest problema, i una prova és la figura dels Coordinadors de Benestar que s'ha implementat enguany, però considerem que també és necessària la figura dels Orientadors en totes les etapes escolars, des d'Infantil fins a Batxillerat, i en tots els casos, una dotació horària i un complement retribuït per a exercir amb qualitat les seves funcions.

La sensibilització i l'impuls dels valors i l'ètica  per part del professorat també és clau en la formació dels alumnes i en la seva conducta amb altres companys de classe. Advoquem, com no ha de ser d'una altra manera, perquè els professors segueixin compromesos amb el benestar de tots els alumnes i prestin una atenció extraordinària a aquells amb més dificultats.

Compromís amb els professionals del sector

Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, recorda que és important que els professionals estiguem bé perquè puguem donar un bon servei als alumnes i a les persones amb discapacitat. En aquest sentit, volem aprofitar aquest dia per a recordar un tema amb el qual portem cert temps: la situació dels treballadors d'Educació Infantil, als qui enviem un missatge clar de suport i que estem treballant per a millorar les seves condicions.

La negociació està bloquejada per part de les organitzacions patronals. Els sindicats ens hem concentrat en diferents ocasions per a demanar un canvi, perquè entenem que els treballadors del sector (en més d'un 95% dones) es mereixen unes condicions salarials dignes, que s'aproximin a la resta de treballadors de l'educació.

Gratuïtat de l'ensenyament 0-3

Així mateix, recordem que les administracions públiques han de finançar la gratuïtat de l'ensenyament 0-3 també en els centres privats i no sols en centres públics, com s'ha fet amb els fons europeus.