El 24 de gener, a FSIE ens unim a la celebració del Dia Internacional de l'Educació que impulsa cada any l'Organització de les Nacions Unides (ONU), a través de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) amb la finalitat de ressaltar la contribució de l'educació en el món.
Compartim la visió que l'aprenentatge ha de ser transformador i contribuir a dotar als alumnes dels coneixements, valors, actituds, competències i comportaments necessaris per a convertir-se en agents de pau en les seves comunitats. Així mateix, també creiem que, quan es configura i aplica eficaçment, l'educació es converteix en una inversió a llarg termini amb rendiments creixents.
Com a organització que representa a treballadors d'aquest àmbit laboral, som conscients de la seva importància en el desenvolupament present i futur de les generacions d'estudiants i en com influeixen en la societat. Per això, a FSIE estem convençuts que és necessari brindar recursos suficients a tots els centres educatius (especialment als centres concertats) i als professionals que treballen en ells, perquè redunda en el benefici de l'alumnat.
Xifres de l'educació a l'Estat
Ensenyament no universitari
Segons el Ministeri d'Educació i Formació Professional, a l'Estat hi ha 28.612 centres d'ensenyament no universitari, dels quals 9.407 són concertats i privats (32.87%). En aquests centres estudien un total de 2.2749.603 alumnes (33.1% del total de 8.309.440), atesos per 213.847 professors (27.77% del total de 770.018).
Ensenyament concertat: mateix treball, diferents condicions
Des de la nostra organització volem aprofitar aquesta data per a reivindicar millores destinades als treballadors dels centres concertats ordinaris i d'educació especial, tant per al personal docent com per al personal d'administració i serveis (PAS) i el personal complementari. Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, recorda que "és necessari equiparar les condicions salarials i de càrrega lectiva dels treballadors dels centres concertats amb els dels centres públics, incloure al personal d'administració i serveis en el pagament delegat i que totes les etapes educatives comptin amb orientadors". Des de FSIE denunciem que aquesta diferència es deu, en part, al finançament insuficient que rep l'ensenyament concertat, que tampoc cobreix íntegrament les despeses de funcionament i manteniment dels centres.
La disposició 29 de la LOE estableix la creació d'una Comissió que estudiï per a l'anàlisi i estudi del veritable cost del lloc escolar en els centres. La LOMLOE va establir que la Comissió havia de presentar les conclusions dels seus treballs al gener de 2023 i la realitat és que ni tan sols s'ha arribat a constituir. Pueyo apunta que "és evident que no hi ha molt d'interès en què se sàpiga el cost real perquè caldria incrementar molt els actuals mòduls econòmics dels concerts".
Des de FSIE sol·licitem novament al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports que convoqui la comissió que esmentem per a avaluar el veritable cost de l'ensenyament amb el propòsit que es financi de manera adequada als centres concertats, ja que són part del sistema educatiu públic i donen servei a més de 2.700.000 alumnes en l'etapa no universitària.
Al mateix temps, instem els centres educatius a continuar proporcionant millores laborals als treballadors, perquè puguin oferir una atenció adequada sense posar en risc la seva salut física o psicològica i conciliar el treball amb la seva vida personal.
L'educació és molt important en la nostra societat i en el món. Avui és un dia excel·lent per a recordar-ho. No obstant això, sense els recursos i atenció suficients no podem garantir-la.
Sector de l'Educació Infantil
En aquest Dia Internacional de l'Educació, a FSIE fem referència de manera especial a la situació dura i complicada que estan travessant els treballadors dels centres d'Educació Infantil que, en la seva majoria, són dones. D'una banda, el Conveni Col·lectiu segueix bloquejat des de fa mesos, no s'han incrementat els ja de per si mateix minsos salaris ni millorat altres condicions laborals i, d'altra banda, els centres han quedat exclosos del finançament europeu que està sent dedicat íntegrament a la creació exclusiva de places públiques, fet que està posant en perill els llocs de treball dels qui porten molts anys prestant un gran servei a la societat. A FSIE continuem treballant per a aconseguir un Conveni Col·lectiu digne i la gratuïtat de l'Educació Infantil des dels 0 als 6 anys.