Noticies

Featured

FSIE RECLAMA MAJOR RECONEIXEMENT I MILLORES LABORALS PER A LES DONES QUE TREBALLEN EN L'ENSENYAMENT I EN L'ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT

Dia Inter Dona 8M 2024 CatFSIE posa en valor el treball de totes les dones amb motiu del Dia Internacional de la Dona, i especialment felicita les treballadores dels sectors de l'ensenyament i de l'atenció a persones amb discapacitat, on la presència femenina representa una àmplia majoria de les plantilles.

Com a organització que té per principis la pluralitat, la solidaritat i la igualtat, entre altres, FSIE defensa que les dones rebin el mateix tracte que els homes i critica totes les discriminacions per raó de sexe.

Així mateix, l'organització sindical reitera la importància del paper de l'educació per a fomentar aquests valors de solidaritat, igualtat i inclusió en les generacions actuals i esdevenidores.

L'ensenyament, sector amb majoria de dones

El sector educatiu és un dels quals compta amb major presència femenina, un 67,24% del conjunt del professorat a Espanya, segons dades del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports. Aquest percentatge és superior en els ensenyaments no universitaris, arribant a un 72,2% de dones del personal docent, mentre que en els ensenyaments universitaris descendeix a un 43,3% del total. Quant al personal directiu, d'administració i serveis i complementari, també són majoria, sent un 69,8% del personal de direcció, 67,8% dels caps d'estudis i un 67,8% del personal de la secretaria.

Els centres concertats i privats compten amb un 68,1% de dones en les seves plantilles, 71,3% en l'ensenyament no universitari i 46,6% en l'ensenyament universitari. Això és, si atenem el total de professionals, unes 150.900 dones treballen en els centres concertats i privats d'ensenyament general no universitari i 9.830 en l'etapa universitària. Per aquesta raó, proposar i defensar millores de les condicions laborals del sector de l'ensenyament concertat i privat i de l'atenció a persones amb discapacitat és també defensar els drets de desenes de milers de treballadores. Per etapes educatives, la que té major presència de dones és clarament la d'Educació Infantil, sent d'un 97,8%. En els centres concertats o privats que imparteixen “només” Educació Primària, les dones són un 78% i en els quals imparteixen Primària i Secundària, un 71,6%. Conforme augmenten les edats de l'alumnat, es redueix una mica el domini de dones, baixant a un 54,1% en els centres concertats i privats que imparteixen Secundària i Batxillerat o Formació Professional. A l'haver més presència femenina en les primeres etapes, els centres concertats i privats que ofereixen Primària, ESO i Batxillerat o Formació Professional tenen un 68% de treballadores.

En els ensenyaments de règim especial observem unes xifres diferents en alguns àmbits. A les escoles d'idiomes el percentatge femení és d'un 74,3%, similar al de la resta d'ensenyament reglat no universitari. Els ensenyaments artístics en centres privats compten amb un 45,4% de dones i aquest percentatge disminueix de manera molt notable en els ensenyaments esportius, sent sol d'un 15,6%.

La discapacitat, un altre sector amb majoria de dones

Per part seva, els centres concertats i privats d'educació especial també compten amb una àmplia majoria de dones, un 78,3% del total dels seus treballadors, i la seva presència també és molt nombrosa en centres especials d'ocupació i centres assistencials i d'atenció especialitzada.

FSIE demana millores per a totes les treballadores del sector

FSIE aprofita aquest dia per a recordar que s'està produint una desigualtat entre les treballadores i reclama millores salarials i laborals en els centres educatius i d'atenció a la discapacitat.

"En els centres concertats reclamem l'equiparació amb els nostres homòlegs de la funció pública. En centres privats, Educació Infantil i atenció a persones amb discapacitat,  exigim i treballem per la signatura de convenis col·lectius justos que dignifiquin i reconeguin el treball dels seus professionals", apunta Jesús Pueyo, secretari general de FSIE.

FSIE demana també diàleg al Ministeri d'Educació i no excloure a l'ensenyament concertat

FSIE exigeix que les millores de la professió docent i la carrera professional, que el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esport sembla disposat a negociar només amb l'ensenyament públic, han d'abordar-se també per al professorat de l'ensenyament concertat.

FSIE va registrar, el passat 6 de febrer, un escrit dirigit a la ministra Pilar Alegría sol·licitant "diàleg i negociació" en el marc de la Taula Sectorial de l'Ensenyament Concertat en relació amb les propostes de millora de la professió docent i la carrera professional. "Defensem que aquestes qüestions han d'abastar també als docents en pagament delegat de l'ensenyament concertat i no se'ns pot excloure d'aquestes millores pel que esperem que el Ministeri obri la taula de negociació i puguem arribar a un acord satisfactori", sosté Jesús Pueyo.