Noticies

Featured

FSIE DEMANA MÉS RECURSOS A LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES PER A CUIDAR LA SALUT MENTAL DELS PROFESSIONALS DEL SECTOR DE L'ENSENYAMENT I DE LA DISCAPACITAT

Cartell salut mentalAmb motiu del Dia Internacional de la Salut Mental, celebrat el dia 10 d'octubre, FSIE posa el focus en aquest aspecte que afecta a tots els treballadors i que adquireix una gran importància per als treballadors dels sectors que representem.

La docència és una professió amb un component alt d'estrès, que pot afectar l'estat d'ànim i a l'acompliment professional. Estrès per l'atenció individualitzada a tants alumnes, a la preparació de les classes amb recursos sovint limitats, a la relació amb les famílies, a l'excessiva càrrega lectiva i l'enorme burocràcia que exigeix l'actual normativa, ... Són moltes raons que afecten, a poc a poc, i fan mossa en els professors.

El sector de l'atenció a persones amb discapacitat no es queda enrere i la realitat dels professionals urgeix millores per a augmentar el benestar dels usuaris i dels propis professionals del sector.

Segons l'I Estudi Nacional sobre l'Estat d'Ànim dels Docents que va presentar fa just un any la plataforma Ànims Profes, el 35% dels professors considera el seu estat d'ànim és deficient o molt deficient i el 38,4% dels docents enquestats s'autoperceben en un estat emocional que podria associar-se a la depressió moderada o severa. El 80% dels enquestats indiquen que l'estat d'ànim té un impacte en la seva labor docent, la qual cosa expressa una estreta relació entre el benestar emocional dels professionals de l'educació i el seu acompliment a l'aula.

Els responsables de l'estudi, Víctor Núñez, director del diari Èxit Educatiu i professor de la UDIMA, Silvia Àlaba, psicòloga clínica, Julián Roa, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i Educació i Leo Farache, d'Educar és Tot, van informar d'aquesta recerca que es va dur a terme durant els mesos de maig i juny de 2023 amb la participació de més de 3.800 professors, un 56% d'escoles públiques, un 38% de concertades i un 8% de privades.

Segons la informació obtinguda de 58 preguntes, organitzades en quatre blocs, més del 50% dels participants identifiquen els problemes burocràtics i legislatius com les principals fonts d'estrès emocional. Aquesta situació ha estat provocada per l'augment en les tasques administratives dels últims anys, que els lleva temps i energia que haurien de dedicar a l'ensenyament dels seus alumnes.

Reivindicacions de FSIE

FSIE ha sol·licitat al Ministeri d'Educació i a les administracions educatives en reiterades ocasions que es tingui més en consideració als docents, per exemple, retardant la implantació dels currículums per a donar més temps als professionals a preparar-los. "Prioritzar els interessos dels treballadors en lloc dels interessos polítics".

Així mateix, FSIE reclama la incorporació de la figura dels orientadors educatius per a totes les etapes, ja que permeten atallar problemes d'aprenentatge i conducta en menors abans que s'agreugin i siguin més difícils d'abordar.

Per a l'organització sindical, la formació també és fonamental perquè els docents coneguin diferents realitats i disposin d'eines per a afrontar situacions difícils. L'excés de càrrega lectiva i les elevades ràtios a les aules dificulten que els professors atenguin millor cada alumne i, al contrari, sentin més aclaparament i falta de suport. També és molt important per a FSIE cobrir eficaç i ràpidament les baixes laborals dels docents, perquè no és just que els docents abastin més del que poden i "la qualitat de l'ensenyament es ressent si un professor atén un grup molt elevat d'alumnes".

La cura del benestar emocional requereix reforçar les accions dirigides a tal fi en els centres educatius, comptant amb personal específicament qualificat per a aquesta missió. FSIE defensa i exigeix a les administracions educatives la incorporació progressiva a les plantilles dels centres, de personal expert en psicologia amb la finalitat que desenvolupin programes d'avaluació i intervenció, dirigits a millorar les competències emocionals i el benestar del professorat, personal d'administració i serveis, alumnat i famílies.

A més de realitzar aquestes peticions a nivell particular, FSIE és membre de la Plataforma Benestar Educatiu que aglutina organitzacions del món de l'ensenyament i que exigeix en nom de totes elles a les administracions públiques millores en aquest àmbit. En la jornada organitzada al febrer de 2023 'Salut mental en contextos educatius' a la Facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid, Jesús Pueyo, secretari general de FSIE va defensar el manifest de la plataforma i va resumir les reivindicacions de FSIE.

Respecte al sector de l'atenció a persones amb discapacitat, FSIE defensa incrementar el finançament públic en matèria salarial i dignificar de veritat el treball i el sector i reduir les ràtios d'alumnes, usuaris o/i pacients per unitat en els centres i serveis d'Educació Especial, centres assistencials i centres de salut mental. FSIE destaca la importància de la labor i el treball que es realitza en els centres específics de salut mental que atenen persones amb trastorns mentals greus.

FSIE treballa perquè totes aquestes reivindicacions justes es facin realitat al més aviat possible per a millorar les condicions en les quals treballen els professionals.

Amb motiu d'aquesta data, FSIE anima a tots els treballadors de l'ensenyament i del sector de l'atenció a persones amb discapacitat al fet que cuidin la seva salut mental amb hàbits saludables com un bon descans, desconnectar del treball, fomentar relacions amb família i amics, practicar exercici físic i mental, vigilar l'alimentació i no carregar-se en excés de tasques que no corresponen. En aquest sentit, FSIE convida als treballadors al fet que comptin amb l'organització sindical per a defensar els seus drets.