Noticies

Featured

FSIE REIVINDICA EL PAPER DE L'EDUCACIÓ COM A ELEMENT TRANSFORMADOR EN EL SEU DIA INTERNACIONAL

24 gener webLa Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament es suma a la celebració de la quarta edició del Dia Internacional de l'Educació, commemoració promoguda per l'Assemblea General de les Nacions Unides, amb l'objectiu de destacar la importància de l'Educació com a pilar fonamental del benestar humà i element impulsor de progrés.

 

El tema triat enguany per la UNESCO, tot i amb el context de la pandèmia mundial, gira entorn de les transformacions més importants que han de dur-se a terme per a fer realitat el dret fonamental de tots a l'educació i construir un futur més sostenible i inclusiu. En aquest context, FSIE ha decidit sumar-se a aquesta iniciativa amb la campanya “L'Educació és una arma de construcció massiva”. Amb aquest lema, cita de la famosa historietista i autora de Pérsepolis Marjane Satrapi, el sindicat ha volgut posar en relleu l'increïble poder transformador de l'educació i el seu paper fonamental en el desenvolupament de les societats del futur.

 

Com afirma la UNESCO, és el moment de reforçar l'educació incrementant la col·laboració i la solidaritat internacionals amb l'objectiu de col·locar a l'ensenyament i l'aprenentatge al llarg de tota la vida en el centre de l'agenda mundial. Per a això és imprescindible planificar la transformació digital i establir mecanismes per a fer costat als docents i garantir el desenvolupament del potencial de cada persona.

 

FSIE vol aprofitar l'oportunitat per a fer, una vegada més, una crida als agents socials i polítics perquè s'involucrin de manera urgent en la tan necessària transformació del sistema educatiu perquè cap nen o nena es quedi enrere i ha de girar entorn de tres eixos fonamentals: docents, innovació i finançament. Per a això, FSIE insta les administracions a augmentar de manera significativa la inversió en educació a fi d'assegurar la provisió de tots els recursos econòmics i humans possibles perquè les nostres nenes i nens tinguin garantit l'accés universal a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa.

 

Des de FSIE volem insistir, una vegada més, que perquè tot això sigui possible no es pot descurar el pilar fonamental que sosté el sistema educatiu: els professors. En aquesta línia continuarem reivindicant la creació d'una Llei de la Professió Docent que reguli els drets i obligacions de tots els professionals de l'ensenyament amb independència de la naturalesa dels seus centres de treball. Només d'aquesta manera podrem establir les bases d'un sistema educatiu en el qual la figura del professor es respecti i en el qual es valori la importància que la seva labor té en el desenvolupament del teixit social que conformarà les comunitats del futur.

 

Per tot això, a FSIE reafirmem el nostre compromís de continuar treballant, des del nostre àmbit d'actuació, per a garantir unes condicions laborals i salarials dignes i justes als professionals de l'ensenyament concertat, privat i d'atenció a persones amb discapacitat, i per a aconseguir que l'educació es converteixi en motor indiscutible de la justícia social, pau i desenvolupament necessaris per a proporcionar als nostres nens i nenes un futur prometedor.
Featured

FSIE EXIGEIX AL GOVERN L'APROVACIÓ URGENT DE LES BAIXES LABORALS O PERMISOS RETRIBUÏTS PER A L'ATENCIÓ DE FAMILIARS DEPENDENTS I MENORS AFECTATS PER COVID O EN QUARANTENA

Cuidados CovidDes de l'inici de la pandèmia FSIE ha vingut exigint al Govern l'aprovació de permisos retribuïts o baixes laborals per als treballadors que tinguin el deure de cura i atenció a familiars dependents i fills menors d'edat que a conseqüència del COVID hagin de guardar quarantena sense la possibilitat que altres persones puguin fer-ho per ells.

 

L'increment de casos en aquesta nova onada, a conseqüència de l'alt grau de contagis de la variant Ómicron, està ocasionant seriosos problemes per a la conciliació familiar i laboral de milers de treballadors que es veuen obligats a renunciar als seus drets laborals havent de deixar els seus treballs o sol·licitant permisos no retribuïts.

 

La possibilitat d'adaptació que estableix el Plan Mecuida s'ha mostrat ineficaç en la mesura que requereix per a la seva implementació l'acord amb l'empresa. L'excepcionalitat de la situació, la temporalitat de la incidència i els tràmits administratius fan que aquesta mesura no serveixi per a compatibilitzar el treball i la cura de familiars dependents i fills. Així mateix, FSIE ja va denunciar que la reducció de la jornada, una altra de les possibilitats del Plan Mecuida, suposa que el treballador deixi de percebre el seu salari, alguna cosa que moltes famílies no poden permetre's de cap manera i menys en aquests moments en els quals existeix un IPC desbocat que està castigant l'economia familiar.

 

 Aquesta situació de desemparament institucional està portant a algunes famílies a comportaments extrems de necessitat que posen en perill la salut pública, portant als seus fills al col·legi o havent de posar en situació de risc a familiars vulnerables, com els avis, i les conseqüències dels quals són altament perilloses.

 

El propi Govern va anunciar l'any 2020 que aprovararia una “incapacitat temporal per a aquells treballadors que haguessin de cuidar a un menor contagiat o que hagués de guardar quarantena per haver estat amb un contacte estret”. Aquest compromís mai es va complir i dos anys després la situació de les famílies i treballadors és molt pitjor.

 

La solució és possible, com ja ocorre en l'àmbit de la funció pública, on ja existeix la possibilitat de disposar del temps indispensable per al compliment d'aquest deure personal inexcusable per a conciliar la vida familiar i laboral com així es recull en l'art. 48 j) de l'Estatut Bàsic de la Funció Pública. Algunes Administracions Autonòmiques estan recorrent a aquesta formula per a solucionar la ineludible obligació dels poders públics de protegir els drets dels seus treballadors, la conciliació de les seves vides familiars i la salut de la ciutadania.

 

FSIE torna a exigir al Govern la implementació de manera urgent d'un permís retribuït, similar al dels treballadors de l'Administració, que permeti als qui treballin en el sector privat, i no tenen una altra alternativa de cura dels seus familiars dependents més directes, complir personalment amb la seva obligació i deure inexcusable d'atendre i cuidar als seus fills en quarantena sense veure's perjudicats en la seva situació econòmica i sense posar en perill la salut pública.

 

 

Featured

Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona

En el Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE) reivindica la importància de l'educació com a eina per a combatre la violència de gènere en els centres educatius.


• El sindicat destaca el rol dels docents en el foment dels valors, la convivència i l'enfortiment de pràctiques preventives entre l'alumnat.
• L'assetjament verbal i sexual, els abusos sexuals, els càstigs corporals i la intimidació són els casos de violència de gènere que es detecten a l'escola.
• L'absentisme escolar, els mals resultats acadèmics, la deserció escolar, la baixa autoestima i la depressió són algunes de les seves conseqüències.
• L'adopció de mesures educatives preventives en el currículum i la dotació al professorat de les eines adequades, figuren entre les reclamacions de FSIE.


25 de novembre de 2021

 

Davant la celebració del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona, avui, 25 de novembre segons la data establerta per l'ONU, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE), reivindica la importància de l'educació en l'estratègia per a combatre tot tipus de violència a les aules, i especialment la de gènere. Així mateix, FSIE destaca el rol dels docents en el foment dels valors, la convivència i l'enfortiment de pràctiques preventives.

“Hem d'aconseguir que el centre educatiu sigui un lloc segur per als infants i adolescents ja que és l'espai on socialitzen i es formen com a persones” ha assenyalat el secretari general de FSIE, Jesús Pueyo.

Per a combatre la violència de gènere és indispensable, segons el parer de FSIE, fer prevaler l'educació com a eina clau ja que possibilita educar en igualtat i desenvolupar una consciència social basada en l'erradicació de la violència en les seves diferents formes i evita també que es reprodueixin els estereotips de gènere. 
 
L'exposició a situacions de violència de gènere, tant en l'entorn familiar com en l'escolar i social, té com a conseqüència l'increment de l'absentisme escolar, els mals resultats acadèmics, la deserció escolar, la baixa autoestima o la depressió. 
 
Les ultimes estadístiques de l'INE sobre Prevenció de la Violència de Gènere en l'Adolescència (2010) avalaven l'increment casos de violència de gènere en centres educatius (col·legis i universitats) entre els més joves. Els propis mestres i professors constaten, mancant dades més recents, un increment de la violència a les aules en general a causa de múltiples casuístiques, entre altres les vivències dels propis escolars en les famílies d'origen.

“Per a interrompre el cicle de la violència, cal garantir la permanència de les mesures educatives destinades a prevenir la violència de gènere i estendre-les a tots els nivells educatius. Per a això convé inserir el seu tractament al llarg del desenvolupament educatiu de l'alumnat proporcionant al professorat els mitjans necessaris per a dur-les a terme de manera sistemàtica i eficaç”, afirma Pueyo. 
 
En aquest sentit FSIE s'uneix a la crida de la UNESCO i la UNGEO que propugnen el següent:
 
  • Integració, per part dels governs, de mecanismes de rendició de comptes, protecció i prevenció en matèria de violència de gènere relacionada amb l'escola en les polítiques i plans d'acció.
  • Major recerca i seguiment de la violència de gènere relacionada amb l'escola a fi d'entendre plenament la seva prevalença, els seus efectes en l'educació dels nens i els factors de risc en diferents països i contextos.
  • Labor mancomunada de docents, personal sanitari, policia, comunitats locals, líders religiosos i organitzacions de la societat civil, en els plans local i nacional, per a dur a terme programes que combatin de manera eficaç la violència de gènere relacionada amb l'escola.
  • Reconeixement clar en l'objectiu sobre educació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible que aturar la violència de gènere relacionada amb l'escola constitueix un element fonamental per a l'assoliment de la igualtat en l'educació.

 

Featured

FSIE REIVINDICA LA NECESSITAT D'ORIENTADORS EDUCATIUS EN LES ETAPES D'INFANTIL I PRIMÀRIA

Amb motiu del Dia Universal del Nen, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE), ha posat de manifest les seqüeles físiques, psicològiques i emocionals que s'estan evidenciant en els col·legis, entre nens i adolescents, a causa de les diferents mesures de confinament imposades a causa de la pandèmia de COVID-19 . Al fil de tot això, ha reivindicat, la urgència que s'introdueixin serveis d'orientació educativa en infantil i primària en tots els centres educatius.

 

“El col·legi és avui dia gresol on s'evidencien moltes de les seqüeles que han deixat, en infants i adolescents, les mesures de confinament, les restriccions de mobilitat i els grups bombolla imposats durant la pandèmia per COVID-19”, ha manifestat el secretari general de FSIE, Jesús Pueyo .

 

A pesar que totes aquestes mesures s'han anat relaxant a poc a poc al llarg de la segona part d'aquest any 2021, els escolars continuen havent de portar màscares. En molts col·legis s'impedeix als infants i als adolescents practicar esports d'equip o jugar al pati del col·legi a l'hora de l'esbarjo i fins i tot se'ls prohibeix interactuar amb altres companys que no formin part del seu “grup bombolla”.

 

El temor dels col·legis al tancament temporal dels mateixos a causa de possibles nous brots per COVID-19, o d'alguna de les seves variants, subjau en la resistència dels governs autonòmics i dels propis centres a relaxar aquestes mesures.

Featured

FSIE RECLAMA L'ADOPCIÓ D'HÀBITS SALUDABLES EN ELS CENTRES D'ENSENYAMENT COM A MESURA PREVENTIVA DAVANT EL CÀNCER DE MAMA

Amb motiu de la celebració del Dia mundial del càncer de mama, FSIE ha volgut posar de manifest la seva preocupació davant l'augment de baixes, per aquesta malaltia, que es vénen registrant entre el professorat dels centres concertats, privats i d'atenció a les persones amb discapacitat, on el 75% de les plantilles està integrat per dones, i reclama l'adopció d'hàbits saludables en els centres de treball, com a mesura preventiva contra aquesta malaltia.

 

“La docència és una professió on s'observa major risc de patir càncer de mama que en unes altres. Possiblement a causa de l'estrès que és una cosa que, en aquesta professió igual que en unes altres, va en augment. Tot això, sense oblidar altres causes mediambientals. D'aquí la nostra exigència d'investigar les seves causes com un objectiu prioritari des del punt de vista de salut pública i d'aplicar hàbits saludables en els centres d'ensenyament”, remarca Jesús Pueyo, Secretari General de la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE).

 

El tumor de mama és, avui dia, la primera causa de mort per càncer entre les dones a Espanya amb gairebé 6.500 defuncions cada any. Encara que no és possible precisar el percentatge que correspon a docents, un estudi recent realitzat pels Serveis d'Epidemiologia del Càncer de l'Institut de Salut Carles III de Madrid contempla la vinculació de l'exercici de determinades professions, entre elles la de professor, amb un major risc de patir càncer de mama.
Featured

FSIE DONA LA BENVINGUDA AL NOU CURS ESCOLAR REFORÇANT EL SEU COMPROMÍS AMB LA DEFENSA DELS DRETS DELS TREBALLADORS

SomFSIE   El passat curs escolar va ser sens dubte un dels més complexos i durs per a tota la comunitat educativa, l'alumnat i les seves famílies. En el cas dels professionals dels centres d'ensenyament i atenció a la discapacitat, a la contínua incertesa, va caldre sumar els innombrables reptes que va suposar continuar amb la nostra activitat habitual en un context de crisi sanitària sense precedents.

 

   A causa de les mesures sanitàries per a la contenció de la pandèmia va ser necessari adaptar la nostra manera d'ensenyar, atendre i acompanyar als nostres alumnes i usuaris i vam haver de construir aules i habilitar espais on mai abans n'hi va haver. Ens vam acostumar a estrictes protocols d'higiene i desinfecció contínua, ens vam vacunar contra quelcom invisible i desconegut i alguns, en el pitjor dels casos, vam haver de fer front a situacions de desocupació i ERTO. I tot això ho vam fer, malgrat haver canviat els somriures per les màscares, gràcies a la nostra professionalitat, vocació i compromís indestructibles.

 

   FSIE va ser aquí, com ho ha estat sempre, per a brindar-vos tota l'ajuda i suport que heu pogut necessitar. Ho hem fet amb la independència, coherència i l'esperit de servei que caracteritzen a la nostra organització. Perquè som professionals com tu, orgullosos de pertànyer a aquest col·lectiu.

 

   Però encara no hem de baixar la guàrdia. La situació requereix mantenir-nos alerta i continuar prenent totes les precaucions necessàries. FSIE continuarà exigint a les administracions educatives i sanitàries la màxima seguretat en els centres educatius i d'atenció a persones amb discapacitat, mantenint les mesures que han resultat efectives en la gestió d'aquesta difícil situació.

 

   Amb l'inici del nou curs hi ha coses que mai falten, com la il·lusió del nou alumnat, les ganes de començar de nou o l'obstinació que posem tots els que treballem en centres d'ensenyament i discapacitat. En aquest curs afrontarem nous reptes i FSIE estarà al costat vostre per a acompanyar-vos en tot moment i per a continuar lluitant pels nostres drets en una societat lliure i plural. Perquè el vostre futur i benestar són la nostra raó de ser i el que ens fa créixer. 

 


BENVINGUT CURS 2021-2022!  

 

 

Featured

ACTUALITZADES LES TAULES SALARIALS DEL CONVENI D'EDUCACIÓ INFANTIL

Cartel Taules Infantil    El proppassat 1 de juliol es va celebrar una nova Mesa Negociadora d'Educació Infantil amb la finalitat d'adaptar les taules salarials per a ajustar al SMI les categories professionals que es trobaven per sota. A més, s'ha aprovat un diferencial per a les educadores de 10 euros i un compromís de diferencial futur d'aquesta categoria respecte de les auxiliars de suport i altres categories del personal d'administració i serveis referenciades al SMI.
 
    FSIE juntament amb la resta de les organitzacions sindicals hem signat l'adaptació de les taules de 2020 i 2021 al SMI per a totes aquelles categories el salari de les quals estava referenciat a aquest indicador o que sense estar-lo el seu salari s'havia quedat per sota dels 950 euros. Les categories afectades són fonamentalment les del personal d'aula (Educador Infantil i Auxiliar de suport) i les del Personal d'Administració i serveis (Personal de cuina, neteja, manteniment, Serveis Generals i Administratius).
 
    Respecte al diferencial, a partir de l'1 de setembre de 2021 els educadors infantils de centres de Gestió Directa percebran 10 euros per sobre del que s'estableix inicialment en les taules. FSIE ha manifestat en totes la reunions de taula que aquesta quantitat és insuficient però valora positivament que s'hagi establert un compromís per part de les patronals de mantenir aquest diferencial de 10 euros sobre la futura pujada del SMI del 2021 i incrementar-les en les negociacions futures.

 

Pots descarregar-te el nostre últim Butlletí per a conèixer les noves taules i les quanties dels endarreriments corresponent.

 

 Cartell Actualització Taules Salarials Infantil

Featured

FSIE AGRAEIX EL PAPER ESSENCIAL DELS PROFESSIONALS DE L'EDUCACIÓ CONCERTADA, PRIVADA I ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT

FSIE reconeix i agraeix a tots i cadascun de vosaltres la vostra dedicació i l'esforç incansable que heu fet des de març de 2020.
- Al personal docent.
- Al personal d'Administració i serveis.
- Al personal complementari.
- Als cuidadors i personal sociosanitari dels centres d'atenció a persones amb discapacitat.
- A totes les persones amb discapacitat que treballen aquests dies incerts en els centres especials d'ocupació.

 

 A tots, de tot cor: GRÀCIES


    Perquè gràcies a la vostra vocació, professionalitat i voluntat indestructibles els nostres alumnes, les persones al nostre càrrec i les seves famílies han sentit el suport i l'afecte dels qui componem el sector de l'ensenyament concertat, privat i d'atenció a persones amb discapacitat.

 

    Perquè gràcies a vosaltres els valors de servei, proximitat, atenció personalitzada, solidaritat, compromís, acompanyament, i fins i tot amistat i optimisme, estan més presents que mai com a instrument essencial per a sortir definitivament d'aquesta situació excepcional. Són valors que compartim i defensem des de FSIE.

 

    FSIE està i estarà aquí per i per a vosaltres, com ho hem estat sempre, per a ajudar-vos i donar-vos suport en tot el que necessiteu perquè vosaltres, el vostre futur i el vostre benestar són la nostra raó de ser.

 

    Gaudiu de les merescudes vacances i descans. Junts continuarem afrontant aquest i qualsevol nou desafiament, perquè junts serem més forts.

Gràcies i bones vacances.

 

 

Featured

FSIE-CAT EXIGEIX A LA PLAÇA DE ST. JAUME LA MILLORA DEL FINANÇAMENT I LA REDUCCIÓ DE LES RÀTIOS.

5La Federació de Sindicats Independents d’Ensenyament de Catalunya (FSIE-CAT) va assistir ahir a la concentració sectorial de la concertada a la Plaça Sant Jaume de Barcelona, on va reclamar, entre altres, el tracte just i equiparable, la igualtat, la gratuïtat i la diversitat de l’escola concertada.

 

El Departament d’educació ha cancel·lat el concert a més de 100 unitats amb la pèrdua de llocs de llocs de treball que això suposa.

 

El manifest llegit demana la reducció del nombre d’alumnes per aula en consonància amb la natalitat actual, la millora del finançament del mòdul econòmic del concert i l’aplicació definitiva per part del Govern de la Llei d’Educació de Catalunya que inclou la gratuïtat real de la plaça escolar.

 

Les entitats organitzadores de l’esdeveniment no van incloure a FSIE-CAT dins el manifest per no tenir suficient representativitat a Catalunya. Creiem fermament que no va ser una decisió encertada, ja que FSIE-CAT és un sindicat únic i exclusiu de l’Ensenyament privat, concertat i d’atenció a la diversitat; no hi podíem faltar. Vam ser-hi i hi serem sempre que l’escola concertada surti al carrer per defensar el que és seu.

 

Defensarem a les treballadores i treballadors d’aquest sector com hem fet sempre, i tan si compten amb nosaltres com si no; allí estarem! Els nostres afiliats i delegats també tenen veu i nosaltres estarem sempre per fer-la sentir.
Featured

FSIE demana al govern noves mesures perquè els centres educatius siguin més segurs el proper curs escolar 2021-2022

taulesLa proposta realitzada a les CCAA no conté grans novetats i es necessiten algunes
mesures a mig termini que no es contemplen.
FSIE continua proposant un “Pla estratègic nacional finançat per a la climatització i
adequació de les aules”.

     FSIE és partidari de l'ensenyament presencial sempre que les condicions de seguretat dels treballadors, docents i no docents, així com de l'alumnat ho permetin.

 

     El Govern ha realitzat una “Proposta de mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut enfront de la COVID-19 per a centres educatius per al curs 2021-2022” que serà debatuda amb les Comunitats Autònomes, però no amb els representants de la comunitat educativa als quals continua deixant al marge.

 

     En realitat, la proposta és un recopilatori de l’anterior i que professorat, personal d'administració i serveis, equips directius, alumnat i famílies han aplicat de manera exemplar des de fa més d'un any. No obstant això, davant situacions iguals continuen existint criteris i formes d'aplicació diferents en cada territori.

 

     També hi ha alguna proposta com la reducció de la distància per sota de 1,5m que no està prou justificada.

 

     FSIE demana al Govern i a les Comunitats Autònomes que comencin a adoptar mesures de mig i llarg abast per a donar realment màxima seguretat i capacitat de prevenció als centres educatius ordinaris i d'educació especial. Són espais i edificis en els quals la densitat de persones és major que en altres escenaris.