Noticies

Featured

FSIE DEMANA MÉS RECURSOS A LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES PER A CUIDAR LA SALUT MENTAL DELS PROFESSIONALS DEL SECTOR DE L'ENSENYAMENT I DE LA DISCAPACITAT

Cartell salut mentalAmb motiu del Dia Internacional de la Salut Mental, celebrat el dia 10 d'octubre, FSIE posa el focus en aquest aspecte que afecta a tots els treballadors i que adquireix una gran importància per als treballadors dels sectors que representem.

La docència és una professió amb un component alt d'estrès, que pot afectar l'estat d'ànim i a l'acompliment professional. Estrès per l'atenció individualitzada a tants alumnes, a la preparació de les classes amb recursos sovint limitats, a la relació amb les famílies, a l'excessiva càrrega lectiva i l'enorme burocràcia que exigeix l'actual normativa, ... Són moltes raons que afecten, a poc a poc, i fan mossa en els professors.

El sector de l'atenció a persones amb discapacitat no es queda enrere i la realitat dels professionals urgeix millores per a augmentar el benestar dels usuaris i dels propis professionals del sector.

Segons l'I Estudi Nacional sobre l'Estat d'Ànim dels Docents que va presentar fa just un any la plataforma Ànims Profes, el 35% dels professors considera el seu estat d'ànim és deficient o molt deficient i el 38,4% dels docents enquestats s'autoperceben en un estat emocional que podria associar-se a la depressió moderada o severa. El 80% dels enquestats indiquen que l'estat d'ànim té un impacte en la seva labor docent, la qual cosa expressa una estreta relació entre el benestar emocional dels professionals de l'educació i el seu acompliment a l'aula.

Els responsables de l'estudi, Víctor Núñez, director del diari Èxit Educatiu i professor de la UDIMA, Silvia Àlaba, psicòloga clínica, Julián Roa, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i Educació i Leo Farache, d'Educar és Tot, van informar d'aquesta recerca que es va dur a terme durant els mesos de maig i juny de 2023 amb la participació de més de 3.800 professors, un 56% d'escoles públiques, un 38% de concertades i un 8% de privades.

Segons la informació obtinguda de 58 preguntes, organitzades en quatre blocs, més del 50% dels participants identifiquen els problemes burocràtics i legislatius com les principals fonts d'estrès emocional. Aquesta situació ha estat provocada per l'augment en les tasques administratives dels últims anys, que els lleva temps i energia que haurien de dedicar a l'ensenyament dels seus alumnes.

Reivindicacions de FSIE

FSIE ha sol·licitat al Ministeri d'Educació i a les administracions educatives en reiterades ocasions que es tingui més en consideració als docents, per exemple, retardant la implantació dels currículums per a donar més temps als professionals a preparar-los. "Prioritzar els interessos dels treballadors en lloc dels interessos polítics".

Així mateix, FSIE reclama la incorporació de la figura dels orientadors educatius per a totes les etapes, ja que permeten atallar problemes d'aprenentatge i conducta en menors abans que s'agreugin i siguin més difícils d'abordar.

Per a l'organització sindical, la formació també és fonamental perquè els docents coneguin diferents realitats i disposin d'eines per a afrontar situacions difícils. L'excés de càrrega lectiva i les elevades ràtios a les aules dificulten que els professors atenguin millor cada alumne i, al contrari, sentin més aclaparament i falta de suport. També és molt important per a FSIE cobrir eficaç i ràpidament les baixes laborals dels docents, perquè no és just que els docents abastin més del que poden i "la qualitat de l'ensenyament es ressent si un professor atén un grup molt elevat d'alumnes".

La cura del benestar emocional requereix reforçar les accions dirigides a tal fi en els centres educatius, comptant amb personal específicament qualificat per a aquesta missió. FSIE defensa i exigeix a les administracions educatives la incorporació progressiva a les plantilles dels centres, de personal expert en psicologia amb la finalitat que desenvolupin programes d'avaluació i intervenció, dirigits a millorar les competències emocionals i el benestar del professorat, personal d'administració i serveis, alumnat i famílies.

A més de realitzar aquestes peticions a nivell particular, FSIE és membre de la Plataforma Benestar Educatiu que aglutina organitzacions del món de l'ensenyament i que exigeix en nom de totes elles a les administracions públiques millores en aquest àmbit. En la jornada organitzada al febrer de 2023 'Salut mental en contextos educatius' a la Facultat de Psicologia de la Universitat Complutense de Madrid, Jesús Pueyo, secretari general de FSIE va defensar el manifest de la plataforma i va resumir les reivindicacions de FSIE.

Respecte al sector de l'atenció a persones amb discapacitat, FSIE defensa incrementar el finançament públic en matèria salarial i dignificar de veritat el treball i el sector i reduir les ràtios d'alumnes, usuaris o/i pacients per unitat en els centres i serveis d'Educació Especial, centres assistencials i centres de salut mental. FSIE destaca la importància de la labor i el treball que es realitza en els centres específics de salut mental que atenen persones amb trastorns mentals greus.

FSIE treballa perquè totes aquestes reivindicacions justes es facin realitat al més aviat possible per a millorar les condicions en les quals treballen els professionals.

Amb motiu d'aquesta data, FSIE anima a tots els treballadors de l'ensenyament i del sector de l'atenció a persones amb discapacitat al fet que cuidin la seva salut mental amb hàbits saludables com un bon descans, desconnectar del treball, fomentar relacions amb família i amics, practicar exercici físic i mental, vigilar l'alimentació i no carregar-se en excés de tasques que no corresponen. En aquest sentit, FSIE convida als treballadors al fet que comptin amb l'organització sindical per a defensar els seus drets.

Featured

FSIE DEMANA VALORAR LA VEU DELS DOCENTS EN EL DIA INTERNACIONAL DEL DOCENT

Portada Insta Dia Inter Docente 2024 Cat 1080x1080FSIE es suma a la campanya impulsada per l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) el 5 d'octubre des de 1994 per a reivindicar la importància dels docents en l'educació i en la societat. Enguany, el lema és "Valorar la veu dels docents: cap a un nou contracte social per a l'educació", ja que el tema és la participació dels docents en els processos de presa de decisions de les polítiques educatives.

En col·laboració amb l'Organització Internacional del Treball i la Internacional de l'Educació, la UNESCO posa el focus del Dia Internacional del Docent a abordar els reptes sistèmics als quals s'enfronten els professors i a establir un diàleg més inclusiu sobre el seu paper en l'educació.

En el recent Informe Mundial sobre els Docents, la UNESCO alerta de la pèrdua de llocs de treball a nivell mundial i de les condicions difícils que travessen en molts països els treballadors de l'ensenyament. Per això, insta a reflexionar sobre el seu valor i en l'imperatiu de reconèixer la seva aportació i de millorar les seves condicions laborals.

FSIE, com a sindicat majoritari de l'ensenyament concertat i privat a l'Estat, considera que la labor docent és essencial per a la millora de qualsevol comunitat. El seu treball influeix de manera directa en nombrosos grups de persones que estan en edat de formar-se i configurar la seva cosmovisió. No obstant això, malgrat aquesta responsabilitat tan gran, el seu treball no es reconeix moltes vegades com deuria.

Aquest reconeixement es concreta de moltes maneres: amb retribucions justes i dignes, amb més recursos per a atendre els alumnes, amb unes condicions més còmodes per a conciliar millor, ... I, sovint, les polítiques que es prenen obliden el punt de vista dels educadors, que són en última instància els qui exerceixen com a vehicle d'aprenentatge per a l'alumnat. Per això, FSIE s'adhereix a aquesta campanya internacional per a convidar a reconèixer la figura dels docents i millorar les seves condicions laborals, en conseqüència.

A l'Estat hi ha actualment 821.442 professors en l'ensenyament no universitari, dels quals, 221.803 (27%) treballen en centres concertats i privats i 599.639 (73%) en centres públics. En l'etapa universitària treballen més de 137.090 persones com a personal docent i investigador, de les quals 25.400 (18,5%) treballen en centres privats i 111.690 (81,5%) en centres públics. FSIE demana valorar la veu d'aquests centenars de milers de professionals i defensar el seu valuós treball.

Featured

RECONEIXEMENT DEL 1R ESTADI ALS 6 ANYS

1r Estadi als 6 anys des d1 de gener de 2024El Govern de la Generalitat comunica que reverteix les retallades del personal docent.

 

Pel que fa als estadis, beneficiarà a tots els docents del Servei d’Educació de Catalunya, tant els de l’escola pública com els de l’escola concertada, per analogia retributiva. 

El 1r estadi es torna a assolir amb 6 anys de serveis prestats i amb caràcter retroactiu a partir de l'1 de gener de 2024. No obstant, no s'abonaran quantitats pendents anteriors a aquesta data.

APLICACIÓ:

- El primer estadi passa a assolir-se als 6 anys en lloc de als 9 (amb efectes des de l'1 de gener). Per tant, tots els estadis s'avancen 3 anys (amb efectes des de l'1 de gener).

- De forma automàtica qui al gener de 2024 estigués entre els 6 i els 9 anys li donaran el primer estadi i li pagaran (gener, febrer, març i abril), però cap deute retroactiu anterior al gener de 2024.

- De forma automàtica qui al gener de 2024 estigués entre els 12 i els 15 anys li donaran el segon estadi i li pagaran (gener, febrer, març i abril), però cap deute retroactiu anterior al gener de 2024.

- De forma automàtica qui al gener de 2024 estigués entre els 18 i els 21 anys li donaran el primer estadi i li pagaran (gener, febrer, març i abril), però cap deute retroactiu anterior al gener de 2024.

 

FSIE-CAT està treballant mitjançant el seu equip jurídic per tal que es faci justicia i s’abonin les quantitats retroactives pendents en la seva totalitat. Us mantindrem informats en relació als avenços que es facin en aquest cas.

Documents:

PDF LOGOAcord de Govern

PDF LOGOCartell informatiu 1r estadi 6 anys_FSIE-CAT

Featured

FSIE INICIA UNA CAMPANYA DE RECOLLIDA DE SIGNATURES PER A DEMANAR LA GRATUÏTAT REAL DE L'EDUCACIÓ INFANTIL 0-6 ANYS I MILLORES PER A LES PROFESSIONALS

Cartel A3 Campaña 0 a 3 2024 Final 1 CatFSIE demana a les administracions públiques i partits polítics finançament públic per a estendre la gratuïtat de l'Educació Infantil 0 a 6 anys i millorar les condicions laborals i salarials dels seus professionals.

L'Educació Infantil 0-6 anys és una etapa educativa de màxima importància per al desenvolupament personal de l'alumnat. És imprescindible que les administracions públiques estableixin la gratuïtat total en aquesta etapa del sistema educatiu estenent-la al cicle 0-3 anys, tant per als centres públics com privats sense ànim de lucre i estableixin un altre tipus d'ajudes per als qui optin per centres estrictament privats. La col·laboració públic-privada és possible, necessària i positiva.

Els sistemes de finançament poden ser múltiples (concerts educatius amb pagament delegat, convenis, licitacions de gestió indirecta a cost real del lloc escolar, desgravacions fiscals a les famílies, ….) permetent d'aquesta manera la lliure elecció de centre a totes les famílies que vulguin escolaritzar als seus fills en aquestes edats.

La concertació amb centres privats sense ànim de lucre del cicle 3-6 anys ha permès la universalització de l'escolarització en aquesta etapa i el pagament delegat per als seus professionals. Aquest contrastat i reeixit model de finançament públic és el que hauria d'estendre's de manera homogènia en el conjunt de l'Estat.

Els professionals que treballen en aquest sector, la gran majoria són dones, realitzen un gran servei a la societat educant a l'alumnat més petit i facilitant amb això la conciliació laboral i familiar.

El finançament públic ha de servir per a garantir els seus llocs de treball i possibilitar la millora de les seves actuals condicions laborals especialment en salaris i jornada laboral.

Per tot això, suport i signo la present petició a totes les administracions públiques amb competència en matèria d'educació perquè estenguin la gratuïtat a tots els centres d'Educació Infantil 0-6 anys – no sols en els centres públics- i que el finançament que es destini a aquest efecte serveixi també per a millorar les condicions laborals dels seus professionals.

NECESSITEM LA TEVA SIGNATURA I EL TEU SUPORT PER A ACONSEGUIR LA GRATUÏTAT, MANTENIR ELS NOSTRES LLOCS DE TREBALL I MILLORAR LES NOSTRES CONDICIONS LABORALS.

SIGNA AQUÍ 
           
Documents relacionats:

Nota de premsa

Premsa:

Europa Press

Servimedia

La Vanguardia

Diari Segle XXI

Infobae

Featured

FSIE RECLAMA MAJOR RECONEIXEMENT I MILLORES LABORALS PER A LES DONES QUE TREBALLEN EN L'ENSENYAMENT I EN L'ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT

Dia Inter Dona 8M 2024 CatFSIE posa en valor el treball de totes les dones amb motiu del Dia Internacional de la Dona, i especialment felicita les treballadores dels sectors de l'ensenyament i de l'atenció a persones amb discapacitat, on la presència femenina representa una àmplia majoria de les plantilles.

Com a organització que té per principis la pluralitat, la solidaritat i la igualtat, entre altres, FSIE defensa que les dones rebin el mateix tracte que els homes i critica totes les discriminacions per raó de sexe.

Així mateix, l'organització sindical reitera la importància del paper de l'educació per a fomentar aquests valors de solidaritat, igualtat i inclusió en les generacions actuals i esdevenidores.

L'ensenyament, sector amb majoria de dones

El sector educatiu és un dels quals compta amb major presència femenina, un 67,24% del conjunt del professorat a Espanya, segons dades del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports. Aquest percentatge és superior en els ensenyaments no universitaris, arribant a un 72,2% de dones del personal docent, mentre que en els ensenyaments universitaris descendeix a un 43,3% del total. Quant al personal directiu, d'administració i serveis i complementari, també són majoria, sent un 69,8% del personal de direcció, 67,8% dels caps d'estudis i un 67,8% del personal de la secretaria.

Els centres concertats i privats compten amb un 68,1% de dones en les seves plantilles, 71,3% en l'ensenyament no universitari i 46,6% en l'ensenyament universitari. Això és, si atenem el total de professionals, unes 150.900 dones treballen en els centres concertats i privats d'ensenyament general no universitari i 9.830 en l'etapa universitària. Per aquesta raó, proposar i defensar millores de les condicions laborals del sector de l'ensenyament concertat i privat i de l'atenció a persones amb discapacitat és també defensar els drets de desenes de milers de treballadores. Per etapes educatives, la que té major presència de dones és clarament la d'Educació Infantil, sent d'un 97,8%. En els centres concertats o privats que imparteixen “només” Educació Primària, les dones són un 78% i en els quals imparteixen Primària i Secundària, un 71,6%. Conforme augmenten les edats de l'alumnat, es redueix una mica el domini de dones, baixant a un 54,1% en els centres concertats i privats que imparteixen Secundària i Batxillerat o Formació Professional. A l'haver més presència femenina en les primeres etapes, els centres concertats i privats que ofereixen Primària, ESO i Batxillerat o Formació Professional tenen un 68% de treballadores.

En els ensenyaments de règim especial observem unes xifres diferents en alguns àmbits. A les escoles d'idiomes el percentatge femení és d'un 74,3%, similar al de la resta d'ensenyament reglat no universitari. Els ensenyaments artístics en centres privats compten amb un 45,4% de dones i aquest percentatge disminueix de manera molt notable en els ensenyaments esportius, sent sol d'un 15,6%.

La discapacitat, un altre sector amb majoria de dones

Per part seva, els centres concertats i privats d'educació especial també compten amb una àmplia majoria de dones, un 78,3% del total dels seus treballadors, i la seva presència també és molt nombrosa en centres especials d'ocupació i centres assistencials i d'atenció especialitzada.

FSIE demana millores per a totes les treballadores del sector

FSIE aprofita aquest dia per a recordar que s'està produint una desigualtat entre les treballadores i reclama millores salarials i laborals en els centres educatius i d'atenció a la discapacitat.

"En els centres concertats reclamem l'equiparació amb els nostres homòlegs de la funció pública. En centres privats, Educació Infantil i atenció a persones amb discapacitat,  exigim i treballem per la signatura de convenis col·lectius justos que dignifiquin i reconeguin el treball dels seus professionals", apunta Jesús Pueyo, secretari general de FSIE.

FSIE demana també diàleg al Ministeri d'Educació i no excloure a l'ensenyament concertat

FSIE exigeix que les millores de la professió docent i la carrera professional, que el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esport sembla disposat a negociar només amb l'ensenyament públic, han d'abordar-se també per al professorat de l'ensenyament concertat.

FSIE va registrar, el passat 6 de febrer, un escrit dirigit a la ministra Pilar Alegría sol·licitant "diàleg i negociació" en el marc de la Taula Sectorial de l'Ensenyament Concertat en relació amb les propostes de millora de la professió docent i la carrera professional. "Defensem que aquestes qüestions han d'abastar també als docents en pagament delegat de l'ensenyament concertat i no se'ns pot excloure d'aquestes millores pel que esperem que el Ministeri obri la taula de negociació i puguem arribar a un acord satisfactori", sosté Jesús Pueyo.

FSIE DEMANA MÉS RECURSOS PER A UN ENSENYAMENT DE QUALITAT EN EL DIA INTERNACIONAL DE L'EDUCACIÓ

Dia Internacional Educació 2024El 24 de gener, a FSIE ens unim a la celebració del Dia Internacional de l'Educació que impulsa cada any l'Organització de les Nacions Unides (ONU), a través de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) amb la finalitat de ressaltar la contribució de l'educació en el món.

Compartim la visió que l'aprenentatge ha de ser transformador i contribuir a dotar als alumnes dels coneixements, valors, actituds, competències i comportaments necessaris per a convertir-se en agents de pau en les seves comunitats. Així mateix, també creiem que, quan es configura i aplica eficaçment, l'educació es converteix en una inversió a llarg termini amb rendiments creixents.

Com a organització que representa a treballadors d'aquest àmbit laboral, som conscients de la seva importància en el desenvolupament present i futur de les generacions d'estudiants i en com influeixen en la societat. Per això, a FSIE estem convençuts que és necessari brindar recursos suficients a tots els centres educatius (especialment als centres concertats) i als professionals que treballen en ells, perquè redunda en el benefici de l'alumnat.

 

Xifres de l'educació a l'Estat

Ensenyament no universitari

Segons el Ministeri d'Educació i Formació Professional, a l'Estat hi ha 28.612 centres d'ensenyament no universitari, dels quals 9.407 són concertats i privats (32.87%). En aquests centres estudien un total de 2.2749.603 alumnes (33.1% del total de 8.309.440), atesos per 213.847 professors (27.77% del total de 770.018).

Ensenyament concertat: mateix treball, diferents condicions

Des de la nostra organització volem aprofitar aquesta data per a reivindicar millores destinades als treballadors dels centres concertats ordinaris i d'educació especial, tant per al personal docent com per al personal d'administració i serveis (PAS) i el personal complementari. Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, recorda que "és necessari equiparar les condicions salarials i de càrrega lectiva dels treballadors dels centres concertats amb els dels centres públics, incloure al personal d'administració i serveis en el pagament delegat i que totes les etapes educatives comptin amb orientadors". Des de FSIE denunciem que aquesta diferència es deu, en part, al finançament insuficient que rep l'ensenyament concertat, que tampoc cobreix íntegrament les despeses de funcionament i manteniment dels centres.

La disposició 29 de la LOE estableix la creació d'una Comissió que estudiï per a l'anàlisi i estudi del veritable cost del lloc escolar en els centres. La LOMLOE va establir que la Comissió havia de presentar les conclusions dels seus treballs al gener de 2023 i la realitat és que ni tan sols s'ha arribat a constituir. Pueyo apunta que "és evident que no hi ha molt d'interès en què se sàpiga el cost real perquè caldria incrementar molt els actuals mòduls econòmics dels concerts".

Des de FSIE sol·licitem novament al Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports que convoqui la comissió que esmentem per a avaluar el veritable cost de l'ensenyament amb el propòsit que es financi de manera adequada als centres concertats, ja que són part del sistema educatiu públic i donen servei a més de 2.700.000 alumnes en l'etapa no universitària.

Al mateix temps, instem els centres educatius a continuar proporcionant millores laborals als treballadors, perquè puguin oferir una atenció adequada sense posar en risc la seva salut física o psicològica i conciliar el treball amb la seva vida personal.

L'educació és molt important en la nostra societat i en el món. Avui és un dia excel·lent per a recordar-ho. No obstant això, sense els recursos i atenció suficients no podem garantir-la.

Sector de l'Educació Infantil

En aquest Dia Internacional de l'Educació, a FSIE fem referència de manera especial a la situació dura i complicada que estan travessant els treballadors dels centres d'Educació Infantil que, en la seva majoria, són dones. D'una banda, el Conveni Col·lectiu segueix bloquejat des de fa mesos, no s'han incrementat els ja de per si mateix minsos salaris ni millorat altres condicions laborals i, d'altra banda, els centres han quedat exclosos del finançament europeu que està sent dedicat íntegrament a la creació exclusiva de places públiques, fet que està posant en perill els llocs de treball dels qui porten molts anys prestant un gran servei a la societat. A FSIE continuem treballant per a aconseguir un Conveni Col·lectiu digne i la gratuïtat de l'Educació Infantil des dels 0 als 6 anys.

Featured

FSIE SOL·LICITA MÉS OPORTUNITATS LABORALS PER A LES PERSONES AMB DISCAPACITAT

Dia Discapacitat 03 12 23 FSIE CAT v3El 3 de desembre, nombroses organitzacions de tot el món celebrem el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. A FSIE ens sumem un altre any més a aquesta iniciativa que promou l'ONU des de 1992, amb una campanya de comunicació i sensibilització.

Amb el lema «Capacitats diferents, oportunitats iguals. Per un món sense barreres», volem enviar un missatge clar i reivindicatiu d'inclusió a tots els agents socials, insistint en les capacitats de totes les persones, especialment d'aquelles que tenen alguna discapacitat, i en la importància de proporcionar recursos perquè desenvolupin una vida independent i plena, en igualtat de condicions.

Salari i ocupació, dos àmbits a millorar

Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) i de l'Observatori Estatal de la Discapacitat, les persones amb discapacitat (empleades per compte d'altri) van cobrar el 2021 21.544 euros de mitjana, 4.485 menys que la resta la resta dels treballadors. Si es té en compte que el salari mitjà va ser de 26.030 euros, això suposa un 17,2% menys que les persones sense discapacitat.

L'àmbit salarial no és l'únic, lamentablement. També afecta a les contractacions. Com recull Servimedia i segons dades de l'Organització Internacional del Treball (OIT), la participació laboral de les persones amb discapacitat és escassa a tot el món: només al voltant del 50% de les persones en edat laboral amb discapacitat estan ocupades. A l'Estat, la dada és encara més baixa. Segons les dades de l'Informe del Mercat de Treball de les Persones amb Discapacitat Estatal 2023 (SEPE), només el 34,63% de les més de 1,8 milions de persones amb discapacitat en edat laboral són persones actives dins del mercat laboral. És una dada preocupant que ha de fer-nos reflexionar com a societat.

Segons la consultora de Recursos Humans Eurofirms Foundation, sis de cada 10 persones amb discapacitat asseguren no poder demostrar les seves capacitats en l'entorn laboral.  Per això, Eurofirms ha publicat aquesta setmana una campanya, «Canviem l'Enfocament», que té com a objectiu visibilitzar les diferències de totes les persones i anima que compartim en xarxes socials «alguna cosa que ningú podria imaginar a primera vista, amb l'objectiu de desafiar els prejudicis que podem experimentar tinguem o no una discapacitat».

D'altra banda, l'últim informe 'Discapacitat i relacions socials', elaborat per l'Observatori de la Vulnerabilitat de la Fundació Adecco, assenyala que el 64% dels treballadors mai ha tingut un company de treball amb discapacitat i el 45% admet sentir dubtes o incomoditat a l'hora de relacionar-se amb ells.

Des de FSIE considerem que l'ocupació és un mitjà fonamental per a la inclusió, perquè proporciona una major autonomia social i econòmica i un major grau d'empoderament. Per aquesta raó, aplaudim la labor que es realitza en els centres especials d'ocupació i totes les iniciatives encaminades a fomentar l'ocupació en el sector de persones amb capacitats diferents, com les bonificacions fiscals a les empreses que contractin persones amb alguna capacitat.

De la mateixa manera, insistim en la prioritat de derrocar prejudicis i estereotips que perjudiquen la inclusió.

Reivindicacions de FSIE

A FSIE reconeixem la gran importància de l'educació per a garantir que totes les persones, independentment de les seves habilitats, puguin aconseguir el seu màxim potencial, destacant l'aportació social de l'educació especial. És necessari remarcar que algunes persones necessiten una atenció diferent, ni pitjor ni millor, i que la millor manera de contribuir a la seva inclusió, present i futura, és proporcionar la cura i servei que demanda, no una inclusió forçada, les conseqüències de la qual donarien l'efecte contrari al desitjat.

Per tot això, des de la nostra organització sindical demanem a la classe política avançar en la inclusió real amb mesures concretes, tenint més en compte a les persones amb capacitats diferents, que són part de la societat, i continuar avançant a dotar de més recursos a tots els centres del sector, assistencials, especials d'ocupació i els ja esmentats i necessaris d'educació especial.

Compromís amb els treballadors del sector

A FSIE reconeixem el treball que realitzeu totes les persones treballadores del sector i us donem l'enhorabona per la vostra dedicació i esforç. No esteu sols i treballem perquè pugueu realitzar la vostra professió amb les condicions més dignes possibles.

FSIE RECONEIX LA LABOR QUE ES REALITZA EN ELS CENTRES EDUCATIUS EN EL DIA DEL MESTRE

Dia del mestre 27 11 2023El 27 de novembre celebrem el Dia del Mestre, coincidint amb la festivitat de Sant Josep de Calassanç, patró dels professors. Des de FSIE volem reconèixer la gran labor que realitzen tots els docents en els centres educatius, al mateix temps que sol·licitem condicions més dignes per a exercir aquesta professió tan important.

La nostra organització, com a sindicat majoritari de l'ensenyament concertat a la majoria de comunitats autònomes i un dels més representatius de l'ensenyament privat, valora el treball que realitzen i que, sovint, no compta amb tot el suport que deuria. Els mestres i professors i la resta del personal dels col·legis necessiten que s'escolti les seves necessitats per a continuar proporcionant un servei de qualitat als alumnes.

Entre les reivindicacions històriques que compartim es troba valorar fórmules com la baixada de ràtios a l'aula per a atendre millor cada alumne, ja que un sol professor no dona l'abast amb tants estudiants, i evitar la pèrdua d'ocupació davant la menor natalitat, una reducció de la càrrega lectiva per a permetre preparar les classes, una menor càrrega burocràtica i el suport de professionals especialistes com, per exemple orientadors en tots els centres i nivells d'ensenyament. Així mateix, una de les nostres reivindicacions principals és l'equiparació salarial i de càrrega lectiva en els centres concertats amb els professionals de la pública, que amb la mateixa responsabilitat sovint treballen més hores amb un salari inferior.

Respecte al personal d'administració i serveis i el personal complementari dels centres educatius, que també realitzen una gran labor, demanem la seva inclusió en el pagament delegat.

En defensa dels llocs de treball de tants treballadors i del dret de les famílies a triar l'educació que volen per als seus fills, advoquem per un finançament dels centres concertats ajustat a la llei, realitzant un estudi del cost real del la plaça escolar, i l'extensió dels concerts educatius a Educació Infantil 0-3 anys i al Batxillerat, per a garantir la gratuïtat real de l'ensenyament fins als 18 anys.

El 27 de novembre és una data en honor a Sant Josep de Calassanç, sacerdot i pedagog que va ser un pioner de l'ensenyament modern. En el segle XVII, va fundar la primera escola catòlica gratuïta d'Europa, va impulsar la idea de l'educació per nivells i en el seu desig d'universalitzar l'educació va estendre l'ensenyament en aules nombroses enlloc dels tutors en cada domicili. Va ser el fundador de l'Escola Pia, avui presents a tot el món.

Des de FSIE volem retre homenatge a tots els treballadors de l'ensenyament i, al mateix temps, visibilitzar la situació laboral que enfronteu en la vostra tasca diària. FELIÇ DIA DEL MESTRE!

Featured

FSIE RECORDA LA IMPORTÀNCIA D'EDUCAR EN EL RESPECTE EN EL DIA INTERNACIONAL DE L'ELIMINACIÓ DE LA VIOLÈNCIA CONTRA LES DONES

NO violència 2023El 25 de novembre és una data triada per l'ONU per a visibilitzar sobre l'eliminació de la violència contra les dones. Des de FSIE ens unim un any més a aquesta campanya dirigint-nos en particular a l'ensenyament i a la discapacitat, amb el lema: "Per la igualtat, eduquem en el respecte".

Ens sembla fonamental que el respecte sigui la base de les relacions de treball i personals en els centres educatius, ordinaris i no ordinaris, i també els centres de discapacitat, assistencials, especials d'ocupació i d'educació especial.

Per aquesta raó, apel·lem als treballadors d'aquests sectors al fet que facin seu aquest lema i facin el seu treball compartint una visió respectuosa i tolerant, que no discrimini a ningú per la seva condició personal, ni de gènere ni de cap mena.

Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, recorda que els menors són persones en procés de desenvolupament i que la formació que se'ls dona influeix en la seva mentalitat i actituds futures, per la qual cosa hem de ser responsables.

Així mateix, la nostra organització recorda la importància de la lluita contra l'assetjament escolar per a reduir aquest tipus de violències i altres que es produeixen, per desgràcia, en els entorns escolars. En els últims anys s'ha implementat una figura nova, la de Coordinador/a de Benestar, però considerem que és necessari també comptar amb la figura d'Orientadors Escolars en totes les etapes, també a l'Educació Primària, per a supervisar la bona convivència dels alumnes.

Aprofitem per a recordar que el Consell Escolar de l'Estat va presentar el mes de març passat una Guia de Consells que Coeduquen, coincidint amb la celebració del Dia Internacional de les Dones, 8 de març, en la qual realitza una sèrie de recomanacions per a fomentar més igualtat d'homes i dones.

Dia Universal de la Infància 2023

20N Dia Universal de la Infància 2023 FSIE CATAmb motiu del Dia Universal de la Infància (abans, Dia Universal del Nen), celebrat el 20 de novembre, des de FSIE recordem que una bona educació és fonamental per a cuidar els drets dels més petits.

Les persones que ens dediquem a l'ensenyament i a l'atenció de persones amb discapacitat tenim una gran responsabilitat, ja que el servei que proporcionem es dirigeix a col·lectius especialment vulnerables, entre ells el de la infància i el de la joventut, que encara està desenvolupant-se i són més sensibles i permeables a les realitats i aprenentatges que reben.

En aquesta data, ens unim a la campanya internacional que impulsa UNICEF, l'agència de l'Organització de les Nacions Unides que treballa per a defensar els drets de la infància, per a visibilitzar els drets dels nens conforme a la Convenció dels Drets del Nen (1989). Reivindiquem que tots els nens tenen dret a la salut, l'educació i la protecció, independentment del lloc del món en el qual hagin nascut.

Així mateix, reconeixem la labor dels docents, educadors i altres treballadors del sector de l'ensenyament i de l'atenció a les persones amb discapacitat, que cada dia treballen perquè els nens tinguin un futur millor i aprofitem per a exigir millores en les seves condicions laborals.

Atenció personalitzada

Per a garantir que els nens reben una atenció bona a l'aula, proposem mesures com la baixada de ràtios o la codocencia, que permeten dedicar més temps a cada alumne. És evident que quants més nens hi hagi a l'aula, més difícil serà proporcionar-los l'atenció que necessiten. En un context com l'actual de baixa natalitat és el moment per a implementar aquestes mesures que, d'una banda, suposen un servei més personalitzat i individual i, per un altre, permeten mantenir els llocs de treball dels professionals.

Assetjament escolar i problemes de conducta

També considerem important continuar abordant l'assetjament escolar i la violència digital, sobretot en xarxes socials. És un problema sobre el qual portem anys conscienciant, però que sabem que per desgràcia no acaba. Al contrari, amb la utilització de dispositius mòbils amb accés a Internet aquest problema que abans es limitava a l'entorn escolar continua a les tardes i en caps de setmana.

La comunitat educativa està fermament compromesa amb reduir aquest problema, i una prova és la figura dels Coordinadors de Benestar que s'ha implementat enguany, però considerem que també és necessària la figura dels Orientadors en totes les etapes escolars, des d'Infantil fins a Batxillerat, i en tots els casos, una dotació horària i un complement retribuït per a exercir amb qualitat les seves funcions.

La sensibilització i l'impuls dels valors i l'ètica  per part del professorat també és clau en la formació dels alumnes i en la seva conducta amb altres companys de classe. Advoquem, com no ha de ser d'una altra manera, perquè els professors segueixin compromesos amb el benestar de tots els alumnes i prestin una atenció extraordinària a aquells amb més dificultats.

Compromís amb els professionals del sector

Jesús Pueyo, secretari general de FSIE, recorda que és important que els professionals estiguem bé perquè puguem donar un bon servei als alumnes i a les persones amb discapacitat. En aquest sentit, volem aprofitar aquest dia per a recordar un tema amb el qual portem cert temps: la situació dels treballadors d'Educació Infantil, als qui enviem un missatge clar de suport i que estem treballant per a millorar les seves condicions.

La negociació està bloquejada per part de les organitzacions patronals. Els sindicats ens hem concentrat en diferents ocasions per a demanar un canvi, perquè entenem que els treballadors del sector (en més d'un 95% dones) es mereixen unes condicions salarials dignes, que s'aproximin a la resta de treballadors de l'educació.

Gratuïtat de l'ensenyament 0-3

Així mateix, recordem que les administracions públiques han de finançar la gratuïtat de l'ensenyament 0-3 també en els centres privats i no sols en centres públics, com s'ha fet amb els fons europeus.