Noticies

EL 8 DE MARÇ, FSIE RECONEIX I VALORA EL TREBALL DE LES DONES EN L'ÀMBIT EDUCATIU I L'ATENCIÓ A PERSONES AMB DISCAPACITAT

WhatsApp Dia de la dona FSIE CAT 2022    Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona, demà, 8 de març, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE) vol reconèixer el treball de totes les dones, docents i no docents, que treballen en el sector de l'educació i l'atenció a persones amb discapacitat, la labor de la qual és tan important per a les noves generacions i el desenvolupament de la nostra societat.

 

    L'educació és la millor eina per a aconseguir una societat igualitària, inclusiva i sostenible i, en aquest sentit, des de FSIE considerem que aquesta ha de respectar la llibertat d'elecció de centre, inclòs en l'article 27 de la Constitució, i promoure la igualtat d'oportunitats per a tots. En l'àmbit educatiu, les dones són una gran majoria -prop d'un 75%-, especialment en els primers nivells -en Educació Infantil arriben a sumar el 95% de la docència-.

 

    Per això aprofitem per a enviar un missatge de reconeixement i suport a totes aquelles dones que treballeu en l'àmbit educatiu i en el de l'atenció a persones amb discapacitat. Especialment ressenyem que l'Educació Infantil travessa moments molt difícils a conseqüència de la pandèmia, de la falta de finançament públic als centres concertats i privats i de la baixa natalitat. Precisament l'etapa educativa en la qual la presència de dones és major, és la que té una remuneració més baixa i en la qual s'estan perdent més llocs de treball.

 

    Els Plans d'Igualtat en les empreses i les mesures que s'impulsen per a acabar amb la bretxa de gènere salarial són instruments que estan ajudant a acabar amb situacions discriminatòries per a la dona, que són inacceptables en una societat moderna com la nostra; hem de continuar per aquest camí.

 

    Des de la Federació animem a la societat en el seu conjunt al fet que continuï aprofundint a visibilitzar i defensar la llibertat i igualtat d'oportunitats per a tots en el marc d'una societat inclusiva. FSIE defensa, treballa i promou el reconeixement dels mateixos drets, dignitat i igualtat entre la dona i l'home. La necessària conscienciació i trencar estereotips de gènere, com el que existeix en unes certes matèries científiques o tècniques, ajuden a aconseguir aquest objectiu que ens beneficia a tots.

 

A continuació, pots veure el vídeo que hem realitzat.

FSIE RECLAMA MÉS INVERSIÓ EN RECERCA I TRACTAMENTS EN EL DIA DE LES MALALTIES RARES

POST    El dia 28 de febrer -29, en els anys de traspàs-, se celebra el Dia Mundial de les Malalties Rares. Aquesta és una data commemorativa des de 2008, quan l'Organització Europea per a les Malalties Rares (EURORDIS) va decidir visibilitzar l'existència de malalties poc freqüents i reivindicar una major inversió en la seva recerca i tractament.

 

    Des de llavors, diferents organismes internacionals s'han adherit a aquesta iniciativa, com la Federació Espanyola de Malalties Rares (FEDER) o la I Aliança Iberoamericana de Malalties Rares (ALIBER).

 

    Des de la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament, com ha fet FEDER en diverses ocasions, fem una crida a les autoritats perquè es garanteixi la provisió de fons destinats a la recerca en malalties poc freqüents i que aquesta sigui inclosa com a activitat prioritària de mecenatge en la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat. Amb la finalitat de garantir els drets de les persones afectades, és imprescindible que les administracions públiques destinin fons suficients per a la seva recerca, diagnòstic i tractament i perquè es garanteixi l'acompanyament mèdic i psicològic dels pacients.
 
    Segons els paràmetres de les organitzacions sanitàries, es considera “malaltia rara” a aquella que només afecta a menys de cinc persones de cada 10.000, menys d'un 0,05% de la població. S'estima que existeixen més de 7.000 patologies d'aquest tipus, que imposen serioses limitacions en el dia a dia als qui les pateixen, provocant diferents tipus de discapacitat i en el pitjor dels casos sent de tipus degeneratiu.
 
    Des de FSIE ens unim a aquestes reivindicacions amb la difusió de la campanya “#RarasperonoInvisibles”. Visibilitzem aquest dia i junts aconseguim que cap malaltia, per minoritària que sigui, quedi sense el seu adequat tractament i recerca.
 

FSIE ENGEGA LA SEVA CAMPANYA DE SUPORT A LA MATRICULACIÓ EN CENTRES CONCERTATS

     Cartell Escolarització Concertada 2022Un any més des de FSIE-CAT ens posem en contacte amb vosaltres, membres del Claustre de Professors, per a mostrar-vos el nostre compromís amb la Campanya d'Escolarització per a aquest pròxim curs 2022/2023. Som conscients que aquest curs ha tornat a ser un repte fora de mida per a tota la comunitat educativa i ha afectat enormement a tots els professionals dels centres, personal i professionalment. Considerem necessari posar en valor la professionalitat, dedicació i compromís de tots els que exerceixen la seva labor en els centres concertats i, en defensa dels nostres llocs de treball, incidir en la importància de la llibertat d'elecció de les famílies.

 

     Per això, i perquè creiem que en defensa d'aquesta llibertat i de la pluralitat del nostre sistema educatiu s’ha de garantir que les famílies puguin triar un centre concertat com a opció de formació, us remetem la campanya que hem elaborat amb l'objectiu posar en valor la gran feina que exercim els professionals d'aquests centres, compromesos en oferir una educació de qualitat, personalitzada i adequada a les necessitats dels nostres alumnes.

 

           
     Com sempre, us convidem a col·laborar en la seva difusió per a aconseguir transmetre aquest missatge a tota la societat i ens posem a la vostra sencera disposició.

 

Documents:

PDF LOGOCarta_Claustre_Escolarització_Concertada_2022

PDF LOGOCartell_Escolarització_Concertada_2022

 

FSIE CELEBRA EL DIA MUNDIAL DE LA SÍNDROME D'ASPERGER I DEMANA MÉS EMPATIA A LA SOCIETAT EN EL SEU CONJUNT

CabemTots
La Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament es suma a la celebració del Dia Internacional de la Síndrome d'Asperger, commemoració promoguda per l'Assemblea General de les Nacions Unides en 2007, amb l'objectiu de visibilitzar i reivindicar els drets i el benestar de les persones afectades per aquest trastorn del desenvolupament. 

 

La Síndrome d'Asperger s'engloba dins dels Trastorns de l'Espectre Autista (TEA), del qual s'estima hi ha entre 3 i 5 casos cada 1000 naixements, i que comporta dificultats en la interacció social ja que afecta el processament de la informació i a la conducta. 

 

Aquesta alteració en el processament de la informació té a veure, en gran manera, amb les emocions. Les persones que ho pateixen presenten dificultats per a entendre i identificar expressions i emocions, tant pròpies com alienes. Això també provoca que no comprenguin fàcilment les metàfores o els dobles sentits en les oracions i que, en conseqüència, processin el llenguatge d'una forma més literal. Així mateix, la seva capacitat de concentració és molt selectiva, no podent atendre estímuls que no resultin del seu interès, però arribant a convertir-se en autèntics experts en un tema determinat. 

 

Les associacions especialitzades incideixen en què les persones afectades per aquest trastorn posseeixen una intel·ligència normal, a vegades superior a la mitjana, acompanyat de particularitats en el seu estil cognitiu i habilitats especials en àrees molt concretes. 

 

Des de FSIE ens sumem a aquesta iniciativa, recolzada per institucions a nivell nacional com la Confederació Asperger España, amb el lema “Més empatia per a una societat en la qual #CabemTots”. El sindicat fa així una crida a la societat en el seu conjunt apel·lant a una qualitat tan important com l'empatia per a garantir la integració social i laboral de les persones amb Asperger. 

 

A més, volem aprofitar l'oportunitat per a reclamar a les administracions públiques i els agents socials i polítics més compromís i inversió per a garantir els suports que precisen les persones amb Asperger a nivell educatiu, laboral i emocional. Per a això és imprescindible proveir dels recursos suficients, tant humans com materials, als centres d'atenció i educatius, prestant especial atenció als serveis d'atenció precoç i les necessitats educatives especials d'aquest alumnat. 

 

Coincidint amb aquest dia commemoratiu, FSIE vol, a més, animar a tots els treballadors dels centres educatius a promoure activitats informatives i de conscienciació amb la finalitat de fomentar l'empatia i el coneixement d'aquest trastorn entre l'alumnat. Només així, a través de l'educació aconseguirem construir una societat més igualitària i inclusiva per a tots. 

 

Com a entitat fermament compromesa amb el sector de l'atenció a les persones amb discapacitat, volem, també, reafirmar el nostre compromís per a continuar treballant, des del nostre àmbit d'actuació, per la integració plena i efectiva de les diferents capacitats en la societat.

FSIE RECONEIX ALS #PETITSGRANSLLUITADORS EN EL DIA DEL CÀNCER INFANTIL

Instagram Día Internacional del Cáncer Infantil La Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament es suma a la celebració del Dia Internacional del Càncer Infantil amb la campanya “Pels petits grans lluitadors”. Aquest dia commemoratiu, promogut per l'Organització Mundial de la Salut el 2018 al costat de l'hospital americà St Jude Children’s Research Hospital, forma part d'una Iniciativa Mundial contra el Càncer Infantil destinada a ampliar la capacitat dels països, amb pautes i assistència tècnica, per a oferir la millor atenció al càncer infantil.

 

Segons dades ofertes per l'OMS hi ha uns 400.000 menors de 0 a 19 anys a tot el món afectats per aquesta malaltia, que malgrat s'uneixi de les més esteses continua suposant un gran repte per les autoritats sanitàries. Estudis recents indiquen que a Espanya es detecten prop de 1.000 casos nous a l'any dels quals entorn d'un 80% supera la malaltia gràcies als avanços mèdics i científics en el seu tractament i detecció.

 

Des de FSIE volem aprofitar aquest dia per a, a més de conscienciar i visibilitzar aquesta realitat, mostrar el nostre més sincer reconeixement i suport a tots aquests nens i famílies que lluiten cada dia contra aquesta malaltia.

 

Al mateix temps, ens agradaria animar als professionals dels centres educatius a proporcionar informació adaptada als diferents nivells educatius per a fomentar la solidaritat i el suport de l'alumnat envers companys afectats.

 

Finalment, FSIE també considera imprescindible la progressiva incorporació de personal d'infermeria en els centres educatius, mesura prèviament reivindicada, amb la finalitat de garantir l'atenció de personal especialitzat davant possibles imprevistos mèdics que puguin sorgir en el centre i especialment, a alumnat amb malalties greus com és el càncer.

FSIE REIVINDICA EL PAPER DE L'EDUCACIÓ COM A ELEMENT TRANSFORMADOR EN EL SEU DIA INTERNACIONAL

24 gener webLa Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament es suma a la celebració de la quarta edició del Dia Internacional de l'Educació, commemoració promoguda per l'Assemblea General de les Nacions Unides, amb l'objectiu de destacar la importància de l'Educació com a pilar fonamental del benestar humà i element impulsor de progrés.

 

El tema triat enguany per la UNESCO, tot i amb el context de la pandèmia mundial, gira entorn de les transformacions més importants que han de dur-se a terme per a fer realitat el dret fonamental de tots a l'educació i construir un futur més sostenible i inclusiu. En aquest context, FSIE ha decidit sumar-se a aquesta iniciativa amb la campanya “L'Educació és una arma de construcció massiva”. Amb aquest lema, cita de la famosa historietista i autora de Pérsepolis Marjane Satrapi, el sindicat ha volgut posar en relleu l'increïble poder transformador de l'educació i el seu paper fonamental en el desenvolupament de les societats del futur.

 

Com afirma la UNESCO, és el moment de reforçar l'educació incrementant la col·laboració i la solidaritat internacionals amb l'objectiu de col·locar a l'ensenyament i l'aprenentatge al llarg de tota la vida en el centre de l'agenda mundial. Per a això és imprescindible planificar la transformació digital i establir mecanismes per a fer costat als docents i garantir el desenvolupament del potencial de cada persona.

 

FSIE vol aprofitar l'oportunitat per a fer, una vegada més, una crida als agents socials i polítics perquè s'involucrin de manera urgent en la tan necessària transformació del sistema educatiu perquè cap nen o nena es quedi enrere i ha de girar entorn de tres eixos fonamentals: docents, innovació i finançament. Per a això, FSIE insta les administracions a augmentar de manera significativa la inversió en educació a fi d'assegurar la provisió de tots els recursos econòmics i humans possibles perquè les nostres nenes i nens tinguin garantit l'accés universal a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa.

 

Des de FSIE volem insistir, una vegada més, que perquè tot això sigui possible no es pot descurar el pilar fonamental que sosté el sistema educatiu: els professors. En aquesta línia continuarem reivindicant la creació d'una Llei de la Professió Docent que reguli els drets i obligacions de tots els professionals de l'ensenyament amb independència de la naturalesa dels seus centres de treball. Només d'aquesta manera podrem establir les bases d'un sistema educatiu en el qual la figura del professor es respecti i en el qual es valori la importància que la seva labor té en el desenvolupament del teixit social que conformarà les comunitats del futur.

 

Per tot això, a FSIE reafirmem el nostre compromís de continuar treballant, des del nostre àmbit d'actuació, per a garantir unes condicions laborals i salarials dignes i justes als professionals de l'ensenyament concertat, privat i d'atenció a persones amb discapacitat, i per a aconseguir que l'educació es converteixi en motor indiscutible de la justícia social, pau i desenvolupament necessaris per a proporcionar als nostres nens i nenes un futur prometedor.

FSIE EXIGEIX AL GOVERN L'APROVACIÓ URGENT DE LES BAIXES LABORALS O PERMISOS RETRIBUÏTS PER A L'ATENCIÓ DE FAMILIARS DEPENDENTS I MENORS AFECTATS PER COVID O EN QUARANTENA

Cuidados CovidDes de l'inici de la pandèmia FSIE ha vingut exigint al Govern l'aprovació de permisos retribuïts o baixes laborals per als treballadors que tinguin el deure de cura i atenció a familiars dependents i fills menors d'edat que a conseqüència del COVID hagin de guardar quarantena sense la possibilitat que altres persones puguin fer-ho per ells.

 

L'increment de casos en aquesta nova onada, a conseqüència de l'alt grau de contagis de la variant Ómicron, està ocasionant seriosos problemes per a la conciliació familiar i laboral de milers de treballadors que es veuen obligats a renunciar als seus drets laborals havent de deixar els seus treballs o sol·licitant permisos no retribuïts.

 

La possibilitat d'adaptació que estableix el Plan Mecuida s'ha mostrat ineficaç en la mesura que requereix per a la seva implementació l'acord amb l'empresa. L'excepcionalitat de la situació, la temporalitat de la incidència i els tràmits administratius fan que aquesta mesura no serveixi per a compatibilitzar el treball i la cura de familiars dependents i fills. Així mateix, FSIE ja va denunciar que la reducció de la jornada, una altra de les possibilitats del Plan Mecuida, suposa que el treballador deixi de percebre el seu salari, alguna cosa que moltes famílies no poden permetre's de cap manera i menys en aquests moments en els quals existeix un IPC desbocat que està castigant l'economia familiar.

 

 Aquesta situació de desemparament institucional està portant a algunes famílies a comportaments extrems de necessitat que posen en perill la salut pública, portant als seus fills al col·legi o havent de posar en situació de risc a familiars vulnerables, com els avis, i les conseqüències dels quals són altament perilloses.

 

El propi Govern va anunciar l'any 2020 que aprovararia una “incapacitat temporal per a aquells treballadors que haguessin de cuidar a un menor contagiat o que hagués de guardar quarantena per haver estat amb un contacte estret”. Aquest compromís mai es va complir i dos anys després la situació de les famílies i treballadors és molt pitjor.

 

La solució és possible, com ja ocorre en l'àmbit de la funció pública, on ja existeix la possibilitat de disposar del temps indispensable per al compliment d'aquest deure personal inexcusable per a conciliar la vida familiar i laboral com així es recull en l'art. 48 j) de l'Estatut Bàsic de la Funció Pública. Algunes Administracions Autonòmiques estan recorrent a aquesta formula per a solucionar la ineludible obligació dels poders públics de protegir els drets dels seus treballadors, la conciliació de les seves vides familiars i la salut de la ciutadania.

 

FSIE torna a exigir al Govern la implementació de manera urgent d'un permís retribuït, similar al dels treballadors de l'Administració, que permeti als qui treballin en el sector privat, i no tenen una altra alternativa de cura dels seus familiars dependents més directes, complir personalment amb la seva obligació i deure inexcusable d'atendre i cuidar als seus fills en quarantena sense veure's perjudicats en la seva situació econòmica i sense posar en perill la salut pública.

 

 

Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona

En el Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE) reivindica la importància de l'educació com a eina per a combatre la violència de gènere en els centres educatius.


• El sindicat destaca el rol dels docents en el foment dels valors, la convivència i l'enfortiment de pràctiques preventives entre l'alumnat.
• L'assetjament verbal i sexual, els abusos sexuals, els càstigs corporals i la intimidació són els casos de violència de gènere que es detecten a l'escola.
• L'absentisme escolar, els mals resultats acadèmics, la deserció escolar, la baixa autoestima i la depressió són algunes de les seves conseqüències.
• L'adopció de mesures educatives preventives en el currículum i la dotació al professorat de les eines adequades, figuren entre les reclamacions de FSIE.


25 de novembre de 2021

 

Davant la celebració del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra la Dona, avui, 25 de novembre segons la data establerta per l'ONU, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE), reivindica la importància de l'educació en l'estratègia per a combatre tot tipus de violència a les aules, i especialment la de gènere. Així mateix, FSIE destaca el rol dels docents en el foment dels valors, la convivència i l'enfortiment de pràctiques preventives.

“Hem d'aconseguir que el centre educatiu sigui un lloc segur per als infants i adolescents ja que és l'espai on socialitzen i es formen com a persones” ha assenyalat el secretari general de FSIE, Jesús Pueyo.

Per a combatre la violència de gènere és indispensable, segons el parer de FSIE, fer prevaler l'educació com a eina clau ja que possibilita educar en igualtat i desenvolupar una consciència social basada en l'erradicació de la violència en les seves diferents formes i evita també que es reprodueixin els estereotips de gènere. 
 
L'exposició a situacions de violència de gènere, tant en l'entorn familiar com en l'escolar i social, té com a conseqüència l'increment de l'absentisme escolar, els mals resultats acadèmics, la deserció escolar, la baixa autoestima o la depressió. 
 
Les ultimes estadístiques de l'INE sobre Prevenció de la Violència de Gènere en l'Adolescència (2010) avalaven l'increment casos de violència de gènere en centres educatius (col·legis i universitats) entre els més joves. Els propis mestres i professors constaten, mancant dades més recents, un increment de la violència a les aules en general a causa de múltiples casuístiques, entre altres les vivències dels propis escolars en les famílies d'origen.

“Per a interrompre el cicle de la violència, cal garantir la permanència de les mesures educatives destinades a prevenir la violència de gènere i estendre-les a tots els nivells educatius. Per a això convé inserir el seu tractament al llarg del desenvolupament educatiu de l'alumnat proporcionant al professorat els mitjans necessaris per a dur-les a terme de manera sistemàtica i eficaç”, afirma Pueyo. 
 
En aquest sentit FSIE s'uneix a la crida de la UNESCO i la UNGEO que propugnen el següent:
 
  • Integració, per part dels governs, de mecanismes de rendició de comptes, protecció i prevenció en matèria de violència de gènere relacionada amb l'escola en les polítiques i plans d'acció.
  • Major recerca i seguiment de la violència de gènere relacionada amb l'escola a fi d'entendre plenament la seva prevalença, els seus efectes en l'educació dels nens i els factors de risc en diferents països i contextos.
  • Labor mancomunada de docents, personal sanitari, policia, comunitats locals, líders religiosos i organitzacions de la societat civil, en els plans local i nacional, per a dur a terme programes que combatin de manera eficaç la violència de gènere relacionada amb l'escola.
  • Reconeixement clar en l'objectiu sobre educació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible que aturar la violència de gènere relacionada amb l'escola constitueix un element fonamental per a l'assoliment de la igualtat en l'educació.

 

FSIE REIVINDICA LA NECESSITAT D'ORIENTADORS EDUCATIUS EN LES ETAPES D'INFANTIL I PRIMÀRIA

Amb motiu del Dia Universal del Nen, la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE), ha posat de manifest les seqüeles físiques, psicològiques i emocionals que s'estan evidenciant en els col·legis, entre nens i adolescents, a causa de les diferents mesures de confinament imposades a causa de la pandèmia de COVID-19 . Al fil de tot això, ha reivindicat, la urgència que s'introdueixin serveis d'orientació educativa en infantil i primària en tots els centres educatius.

 

“El col·legi és avui dia gresol on s'evidencien moltes de les seqüeles que han deixat, en infants i adolescents, les mesures de confinament, les restriccions de mobilitat i els grups bombolla imposats durant la pandèmia per COVID-19”, ha manifestat el secretari general de FSIE, Jesús Pueyo .

 

A pesar que totes aquestes mesures s'han anat relaxant a poc a poc al llarg de la segona part d'aquest any 2021, els escolars continuen havent de portar màscares. En molts col·legis s'impedeix als infants i als adolescents practicar esports d'equip o jugar al pati del col·legi a l'hora de l'esbarjo i fins i tot se'ls prohibeix interactuar amb altres companys que no formin part del seu “grup bombolla”.

 

El temor dels col·legis al tancament temporal dels mateixos a causa de possibles nous brots per COVID-19, o d'alguna de les seves variants, subjau en la resistència dels governs autonòmics i dels propis centres a relaxar aquestes mesures.

FSIE RECLAMA L'ADOPCIÓ D'HÀBITS SALUDABLES EN ELS CENTRES D'ENSENYAMENT COM A MESURA PREVENTIVA DAVANT EL CÀNCER DE MAMA

Amb motiu de la celebració del Dia mundial del càncer de mama, FSIE ha volgut posar de manifest la seva preocupació davant l'augment de baixes, per aquesta malaltia, que es vénen registrant entre el professorat dels centres concertats, privats i d'atenció a les persones amb discapacitat, on el 75% de les plantilles està integrat per dones, i reclama l'adopció d'hàbits saludables en els centres de treball, com a mesura preventiva contra aquesta malaltia.

 

“La docència és una professió on s'observa major risc de patir càncer de mama que en unes altres. Possiblement a causa de l'estrès que és una cosa que, en aquesta professió igual que en unes altres, va en augment. Tot això, sense oblidar altres causes mediambientals. D'aquí la nostra exigència d'investigar les seves causes com un objectiu prioritari des del punt de vista de salut pública i d'aplicar hàbits saludables en els centres d'ensenyament”, remarca Jesús Pueyo, Secretari General de la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (FSIE).

 

El tumor de mama és, avui dia, la primera causa de mort per càncer entre les dones a Espanya amb gairebé 6.500 defuncions cada any. Encara que no és possible precisar el percentatge que correspon a docents, un estudi recent realitzat pels Serveis d'Epidemiologia del Càncer de l'Institut de Salut Carles III de Madrid contempla la vinculació de l'exercici de determinades professions, entre elles la de professor, amb un major risc de patir càncer de mama.